14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 28 بهمن 1402 ساعت 19:57

دکتر فرزین رئیس‌کل بانک‌مرکزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 1403: ایران در حوزه صنعت پرداخت الکترونیکی رتبه 34 جهان را دارد

نوشته شده توسط 

رئیس‌کل بانک‌مرکزی در مراسم افتتاحیه همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 1403 با اشاره به مهمترین ویژگی‌های نظام بانکی گفت: امروزه گستردگی خدمات بانکی مهمترین ویژگی نظام بانکی است. در همین راستا ایران با برخورداری ۸۹ درصدی پوشش جزو بالاترین سطح پوشش در کشورهای منطقه به شمار می‌رود.
به گزارش بورس و بانک؛ همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 1403 با محوریت رشد اقتصادی و تورم، تراز تجاری و بودجه، خصوصی‌سازی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری خصوصی، اقتصاد دیجیتال و پیش‌بینی سمت‌وسوی بازارها (بورس، مسکن، طلا، ارز و ارزهای دیجیتال) صبح امروز با حضور تعدادی از کارشناسان و مقامات توسط روزنامه دنیای اقتصاد در هتل المپیک تهران برگزار شد.
دکتر محمدرضا فرزین در این همایش با تاکید بر اینکه ایران در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی نیز یکی از پنج کشور نخست جهان محسوب می‌شود، گفت: اکنون در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی یکی از 5 کشور اول جهان هستیم؛ به گونه‌ای که بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای کارت بانکی هستند و رتبه ۳۴ جهان را در اختیار داریم. همچنین نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در ایران به زیر ۲ درصد رسیده و به یکی از بهترین‌ها در دنیا تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: تعدادی از مسئولان بانک‌های مرکزی دنیا که به ایران می‌آیند؛ از سامانه‌ها و زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک ایران بازدید کردند و همگی در کمال تعجب به نقاط قوت بسیار خوب ایران در این حوزه‌ها اذعان کردند.
رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه برنامه این بانک حرکت به سمت بانکداری تخصصی است، تصریح کرد: به همین دلیل سیاستگذار پولی برای تأمین مالی طرح‌های ملی دارای بازدهی بالا، سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و کنترل و مهار تورم از ابزارهای خود در زمان‌های مناسب استفاده می‌کند. به گفته وی اوراق گواهی‌سپرده خاص یکی از این ابزارها و روش‌های بسیار خوب است که ۲۰۰ همت آن به سرعت توسط متقاضیان خریداری شده است و سیاستگذار این روش را با توجه به تشخیص فنی ادامه خواهد داد.
دکتر فرزین همچنین با تاکید بر اینکه به ۸ بانک ناتراز اعلام کردیم که باید وضعیت خود را اصلاح کنند، در غیر این صورت منحل و یا ادغام خواهند شد، گفت: در همین خصوص این موضوع را به آنان نیز ابلاغ کرده‌ایم و در صورتی که بانک‌های ناتراز اصلاح نشوند؛ به سمت انحلال، ادغام و یا توقف کار آن بانک‌ها حرکت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه تنظیم‌‌گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت، گفت: طلا مهمترین جایگزین ارز است. بنابراین نمی‌توان بدون اینکه وارد بازار طلا شد، اقدام به مدیریت بازار ارز کرد.  طلا بازار بسیار بزرگی دارد؛ لذا نمی‌توان بازار ارز را مدیریت کرد، بدون اینکه وارد بازار طلا شد.
دکتر فرزین گفت: در خصوص سیاست ارزی همچنان بانک‌مرکزی سیاست فعالانه حضور در بازار را ادامه خواهد داد. ما نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی‌توجه باشیم؛ به دلیل اینکه می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالاهای اساسی عوارض رفاهی و اجتماعی ناگواری برجای گذارد.
وی با تاکید بر اینکه تلاش ما استفاده از ابزارهای مختلف بازارمحور است، افزود: مرکز مبادله طلا را چندی پیش راه‌اندازی کردیم و هم‌اکنون به ‌صورت هفتگی حراج بازار طلا انجام می‌شود. از سوی دیگر می‌خواهیم در حوزه ارز اختیارات بحث اجرایی بانک‌مرکزی را به مرکز مبادله بسپاریم تا این مرکز تابلوهایی داشته باشد که نرخ آن به نرخ مرجع تبدیل شود.
دکتر فرزین اشاره به اینکه باید تابلوهایی داشته باشیم که مرجع باشد، گفت: این امر به سرعت اتفاق نمی‌افتد و لازمه آن اعتماد مردم به سیاست‌های بانک‌مرکزی است؛ بنابراین تلاش ما این است که اعتماد بین ما و فعالان اقتصادی ایجاد شود تا یک نرخ مرجع داشته باشیم.
رئیس‌کل بانک‌مرکزی در پایان عنوان کرد: ما نمی‌توانیم این روش را ادامه بدهیم که صدها سامانه در جهان هدایت افکارعمومی، تجار و هدایت فعالیت‌های اقتصادی را در نرخ ارز بر عهده داشته باشند. این امر بر روی انتظارات تاثیر خواهد داشت؛ این در حالی است که این سامانه‌ها بازارمحور نیستند. بازار تعریف دارد و حجم معامله در آن مشخص نیست.