08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 04 آذر 1402 ساعت 20:05

بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی: وزارت راه‌وشهرسازی پیشران پیشرفت کشور است

نوشته شده توسط 


مراسم آغاز عملیات عمرانی فاز ۲ شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) به عنوان بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور صبح امروز با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و چند تن از مقامات مسئول برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک ؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی در این مراسم با تاکید بر اینکه رکورد پروازهای عبوری از ایران شکسته شد، با اشاره به هفته بسیج گفت: هفته جاری، هفته پاسداشت مکارم بسیجیان است که مسئولان باید به آنها تمسک جویند؛ به ‌گونه‌ای که روحیه بسیجی باید در تک‌تک ملت بزرگ ایران جاری باشد‌.

وزیر راه با بیان اینکه باید هر روز ابتکار و خلاقیت برای توسعه ایران‌اسلامی و رفع مشکلات مردم داشته باشیم، گفت: توسعه فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌‌خمینی (ره) با احداث ۴۱۰ هزار متر مربع و با ۲.۵ میلیارد دلار عملیاتی خواهد شد؛ بنابراین باید عقب‌ماندگی خود در این زمینه را جبران کنیم.

بذرپاش احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) را در راستای اجرای کلان‌پروژه‌ ایران  راه اعلام کرد و گفت: ما می‌دانیم چکار داریم می‌کنیم؛ اگر مشکل منابع نداشتیم، سرعت بیشتری به پروژه‌ها می‌دادیم.

وی با اشاره به اینکه در ایام رای اعتماد در مجلس گفتم که وزارت راه‌وشهرسازی پیشران پیشرفت کشور است و نقش ما متفاوت و برجسته‌تر از دیگران است، خاطرنشان کرد: اگر به وضع موجود راضی شدیم؛ یعنی اینکه روحیه بسیجی نداریم. این در حالی است که ملت بزرگ ایران باید ایثارگری‌های بیشتری داشته باشد؛ ضمن‌آنکه هر قدر هم خود را خادم ملت بزرگ ایران بدانیم؛ به روحیه بسیجی و صفت‌های برتر آنان نیز نزدیک‌تر شده‌ایم.

بذرپاش بسته کلان‌پروژه ایران راه را بسته توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی و کریدوری عنوان کرد و گفت: باید زیرساخت‌های سخت‌‌افزاری بیشتری فراهم کنیم و توسعه نرم‌افزاری مانند ترانزیت و بارنامه یکسره و ارائه خدمات بیشتر در بنادر و ‌گمرک را نیز در دستور کار خود داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه باید در تمامی ظرفیت‌های هوایی، ریلی، جاده‌ای، بندری و ... توسعه جدی بدهیم،‌ تصریح کرد: باید قدر راه‌ابریشم و قدر توسعه آن برای درآمدزایی کشورمان را بدانیم و تسلیم جوگیری‌ها نشویم.

بذرپاش اظهار داشت: این روزها هر سفر و‌ ماموریتی که به منطقه انجام می‌شود و یا دیگران به کشورمان می‌آیند؛ کسی نیست که از ظرفیت بزرگ ترانزیتی ایران و نقش ویژه آن در کریدور منطقه چیزی نگوید.

وی با بیان اینکه در حوزه راه فرآیندهای اصلاحی در نظر گرفته‌ایم، افزود: رکورد پروازهای عبوری ماه گذشته و بعد از ایام کرونا شکسته شد و در این مسیر ستاد کل نیروهای مسلح کمک حال ما هستند. در همین راستا توسعه ناوگان هوایی در دستور کار ما قرار دارد و باید درآمد ترانزیت هوایی عبوری خود را ارتقاء دهیم.

بذرپاش گفت: ثروت ملی ما به اندازه نفت و حتی بیشتر از آن با توسعه و استفاده از کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب باید افزایش یابد‌‌ که قطعا باعث ارتقاء امنیت ایران‌اسلامی هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های دانش‌بنیان ایران برای توسعه نرم‌افزاری ‌و سخت‌افزاری ریل، جاده، هوایی و ... را ‌به کار خواهیم بست، گفت: پروژه‌های مختلف راه‌وشهرسازی و کلان را در این وزارتخانه تعریف کرده‌ایم که طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی از آنها خواهید شنید‌‌.

وی با بیان اینکه ترمینال یک فرودگاه امام‌خمینی (ره) با ظرفیت ۶ میلیون مسافر باید تا پایان سال به ۱۰ میلیون مسافر برسد، گفت: زیرساخت‌های ترمینال سلام هم که هم‌اکنون ظرفیت ۵ میلیون مسافر در سال را دارد؛ در حال توسعه است که در ایام اربعین و حج خدمات خوبی ارائه کرده و مردم رضایت بیشتری داشتند که باید فاز توسعه‌ای آن به 10 میلیون مسافر در سال برسد.

بذرپاش با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در فاز نهایی باید به ظرفیت 50 میلیون مسافر در سال برسد، گفت: فاز اول توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) ۵۰۰ میلیون دلار است که اجرای آن خیلی سریع آغاز شده و به بهره‌برداری می‌‌رسد.

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) را به‌ عنوان هاب و نقطه ترانزیتی و کانکشن برای سفرهای دیگر استفاده می‌کنند.

وی گفت: امروز با همکاری شریک خارجی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا؛ عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام‌خمینی(ره) با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر در سال آغاز می‌شود. متراژی که برای این ترمینال هدف‌گذاری شده؛ ۴۱۰ هزار متر مربع است و ظرفیت فرودگاه امام با احتساب ترمینال فعلی شش میلیون مسافر در سال را دارد. برنامه این است که ظرفیت این ترمینال را به میزان ۱۰ میلیون مسافر برسانیم و ظرفیت پنج میلیونی ترمینال سلام نیز به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: این پروژه بزرگترین پروژه هوایی در کشور پس از انقلاب است که با مشارکت شرکت چینی هاکان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انجام می‌شود. مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در این پروژه در نظر گرفته شده؛ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است و فاز اول آن تا اسفند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که همین فاز اول حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری طلب می‌کند و اقدامات مربوط به عملیات پروازی از جمله احداث باند انجام می‌شود و فازهای بعدی هم به مرور به اتمام می‌رسد.

بذرپاش با اشاره به توسعه ناوگان هوایی بیان کرد: یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای کلان‌پروژه ایران راه، توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی است که توسعه فرودگاهی و ناوگان را می‌طلبد. همچنین برنامه‌ای برای توسعه فرودگاه مهرآباد داریم و طرح توسعه سایر فرودگاه‌های کشور هم در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص توسعه ناوگان متاسفانه کشور ما سال‌های سال است که تحت تحریم‌های سنگین نظام سلطه قرار دارد و تاب‌آوری صنعت در این سال‌ها افزایش یافته است و بسیاری از نیازهای تعمیراتی در داخل کشور انجام می‌شود.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه برای ‌تعمیرات هواپیما مشکلات زیادی در گذشته داشتیم که برطرف می‌شود، گفت: البته ما هنوز تحریم هستیم، اما تعداد هواپیمایی که تا پایان دولت هدف‌گذاری کردیم؛ در مقایسه با ابتدای دولت حداقل ظرفیت ناوگان را دو برابر خواهیم کرد. در بخش خدمات فرودگاهی هم همینطور است. ما وقتی می‌توانیم از کریدور خوب فرودگاهی صحبت کنیم که سایر اجزا هم با توسعه زیرساخت‌های ما هماهنگ باشد؛ چراکه زیرساخت فرودگاه ما خدمات نرم‌افزاری هم نیاز دارد.

وی درباره تعداد هواپیماهای ورودی به ایران توضیح داد: باید تعداد هواپیماهای وارد شده به ایران را با ملاحظه اعلام کنیم که نظام سلطه همین تعداد هواپیمایی که وارد کشور می‌کنیم را تحت تحریم قرار ندهد، اما بخش خصوصی در تامین ناوگان فعال شده است؛ ضمن‌آنکه سیاست ما این است که خود بخش خصوصی تدارک تامین ‌هواپیما و توسعه ناوگان را ببیند.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره نحوه قرارداد با چین برای ساخت فاز ۲ فرودگاه بیان کرد: این پروژه یک قرارداد و اجرای مشترک بین شرکت چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیا است و تامین منابع مالی توسط وزارتخانه به روش‌های مختلف انجام می‌شود و بهره‌برداری هم توسط شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) خواهد بود.

بذرپاش در پایان با بیان اینکه توسعه منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام‌خمینی(ره) در دستور کار است، گفت: با مشارکت بخش خصوصی در این شهر فرودگاهی؛ این فرودگاه را ظرف چهار سال آینده به یکی از هاب‌های اصلی در منطقه تبدیل خواهیم کرد که یکی از آرزوهای صنعت هوایی همواره این بوده و البته هنوز با این هدف فاصله داریم