20 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 02 آبان 1402 ساعت 13:25

کشورهای اسلامی محاکمه جنایت‌پیشگان رژیم صهیونیستی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند

نوشته شده توسط 

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه (۲ آبان ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازخبرگزاری میزان ؛ این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به آدرس https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده پخش شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقداماتی که شایعه‌سازان در جامعه انجام می‌دهند، بیان کرد: بار‌ها در نشست‌های مختلف و خصوصا رسانه‌هایی که مبادرت به اعلام مطالب کذب می‌کنند، تذکراتی داده شده است. در هفته‌های اخیر و روی دادن برخی حوادث تلخ و ناپسند همچون قتل یکی از شخصیت‌های معروف هنری و سینمایی کشور، عده‌ای از افراد و جریانات سیاسی بدون اینکه سند و مدرکی در دست داشته باشند یا نسبت به ریشه‌ها و عوامل وقوع این قتل اطلاعی کسب کرده باشند در اقدامی هماهنگ با جریانات شایعه‌ساز و مغرض خارجی تلاش کردند تا با سرعت از خون به ناحق ریخته شده یک فردی که مشهور است، اهداف سیاسی و امنیتی ناپسندی برداشت کرده و نوک قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها به سمت نظام اسلامی ببرند.

ستایشی ادامه داد: در صورتی که از همان ابتدای حادثه تمام عوامل قضایی و انتظامی در پی دستور قاطع رئیس قوه قضاییه به صورت شبانه روزی اهتمام کردند تا ابعاد و زوایای حادثه به‌سرعت و دقت موشکافی کنند. نهایتا پس از ۷۲ ساعت از وقوع حادثه، عوامل اصلی شناسایی و بازداشت شدند.

وی افزود: قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه‌ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدار‌های لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آن‌ها اقدام کرد.

در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

 

رشد ۷۴ درصدی وصول معوقات بانکی در سازمان ثبت
 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: میزان وصول معوقات بانکی در سازمان ثبت در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۹ هزار میلیارد بوده است. این میزان ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

جزئیاتی از پرونده‌های مفتوح مقامات دولت قبل
 

سخنگوی قوه قضاییه درباره این سوال که پرونده مفتوح روحانی، آخوندی و برخی مقامات دیگر از مقامات دولت قبل چه شد؟ گفت: نسبت به فرد اول اطلاع‌رسانی انجام شده و با توجه به اینکه وی در کسوت روحانیت هستند اطلاعات را از دادگاه ویژه روحانیت سوال کنید. برای فرد دوم پرونده‌ای در دادسرای تهران مورد رسیدگی است و پرونده در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است.

اقدامات قوه قضاییه درباره رسیدگی به جرایم حقوق بشری صورت گرفته در جنگ غزه
 

ستایشی درباره اقدامات قوه قضاییه پیرامون رسیدگی به جرایم حقوق بشری صورت گرفته در جنگ غزه گفت: معاونت بین‌الملل قوه قضاییه، مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و نیز دادستان کل کشور از ابتدای جنگ اخیر در غزه اقدامات مختلفی را ترتیب دادند. تشکیل کارگروه حقوقی قضایی دفاع از مردم مظلوم و ستم‌دیده فلسطین و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نامه معاونت بین‌الملل قوه قضاییه خطاب به گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای حقوق بشر و کمیسر عالی حقوق بشر.پیگیری تشکیل شبکه‌ای از وکلا در کشورهای مختلف، تلاش برای راه‌اندازی مرکز مستندسازی حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی با تمرکز بر قربانیان، خسارات، جنایات و شناسایی آمران و مباشران و مرتکبان جنایات از سوی مراکز پژوهشی و حقوقی با همکاری مرکز سازمان همکار در کشورهای دیگر و نامه دادستان کل کشور به دادستان تهران برای تشکیل پرونده کیفری از جمله این اقدامات بوده است.

پاسخ ستایشی به سوالی درباره تخلف چند بانک در مورد وثیقه وام ازدواج و فرزندآوری
 

سخنگوی قوه قضاییه درباره سوال خبرنگاری در رابطه با تخلف چند بانک در مورد وثیقه وام ازدواج و فرزندآوری گفت:سازمان بازرسی در سال ۱۴۰۲ مدیران‌عامل ۱۴ بانک را دعوت و تذکر‌های قانونی داده است تا امور را اصلاح کنند. بسیاری از بانک‌ها با ارسال بخشنامه‌های اصلاحی موضوع را در شعب اصلاح کرده‌اند. یکی از بانک‌ها ترک فعل کرده و برای آن بانک کیفرخواست صادر شده است. پرونده به دادگاه رفته است و رای محکومیت صادر شده است.

پرونده اراضی ژاندارمری به کجا رسید؟
 

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده اراضی ژاندارمری گفت: رئیس کل دادگستری استان تهران با اهتمام ویژه به پرونده ورود کرده و گزارش کاملی از آن با تذکر به تسریع در فرایند رسیدگی داشته است. پرونده‌ای مرتبط با همین موضوع از دادگاه کیفری یک مطالبه شده تا کار با دقت و سرعت پیش برود.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره برخی پرونده‌های کثیرالشاکی
 

ستایشی گفت: در گروه صنعتی سدید؛ حکم به نفع مردم و سهامداران صادر شده و قطعی است. پرونده کینگ مانی؛ پرونده  ۴۲۰۰ شکایت دارد و ۸ متهم؛ ۴ جلسه رسیدگی تشکیل شده و پرونده در مرحله کارشناسی است.

سیستم‌های قضایی کشورهای اسلامی محاکمه رژیم صهیونیستی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند
 

 سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و لزوم محاکمه سردمداران این رژیم گفت: مجامع مدعی حقوق بشری و دولت‌های سرسپرده صهیونیسم دیگر با چه رویی دم از انسان بودن خواهند زد. امروز مطالبه عموم ملت‌ها محاکمه جنایتکاران جنگی و شیطانی صهیونیسم به دست ملت‌های آزاده است علاوه بر انتظار پیگیری محاکمه سردمداران این رژیم ناپاک از سوی نهادهای بین‌المللی باید سیستم‌های قضایی مستقل کشورهای اسلامی وارد صحنه کارزار شوند و با تشکیل نهادهای قضایی جامع محاکمات جنایت پیشگان رژِیم منحوس صهیونیستی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.