28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 13 مهر 1402 ساعت 11:38

اهمیت بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و اخلاق مداری در جامعه حسابداران در نخستین کنگره منشور اخلاقی حسابداری

نوشته شده توسط 

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی منشور اخلاقی حسابداری در ایران تصریح کرد:‌ اخذ تصمیم اخلاقی در هر حرفه و شغل از جمله حسابداری به معنای آن است که بین کاری که توانایی انجام آن وجود دارد و کاری که درست بوده و منافع عمومی را به دنبال دارد تصمیمی اخذ شود که آن تصمیم درست و اخلاقی است. 

به گزارش بورس و بانک ؛نرگس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: 

کنگره منشور اخلاقی به صورت سالانه در دو یا سه روزه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. برگزاری این کنگره در حالی است که تاکنون هیچ یک از هم وطنانمان ، تجربه میزبانی یا حضور این سازمان بین المللی EAI را نداشته‌ایم.

اما به یاری خدا و پشتکار تیم گروه تحلیلگران مالی بین المللی ، کنگره بین‌المللی منشور اخلاقی یا کد اخلاق حرفه‌ای به تاز‌گی در کشور برگزار شد. وی افزود: این سازمان مشاوران و حسابرسان حرفه‌ای و بین‌المللی تاکنون برای فعالان این بخش در ایران ناشناخته بوده است.سال گذشته در جریان برگزاری کنگره جهانی و المپیک حسابداری در کشور هند با این سازمان آشنا شده و بعد به این نتیجه رسیده که حلقه مفقوده ما در موضوعات مشارکتهای بین‌المللی درحوزه ی مالی و شکل گیری ارتباطات موثر و کارآمد با سایر مشاغل ، میتواند عدم آشنایی با این سازمان نیز بوده باشد. لازم به ذکر است که این سازمان جزء بالاترین سطح سازمانی و مقاماتی در امور حسابداری، امورمالی و حسابرسی ( و کلیه شاخه های مالی ) در سطح ملی و بین‌المللی بوده و در رسته ی اعتماد و اعتبار سنجی در تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کلان و خرد در واحد مالی و در کسب و کارشان ، کد اخلاق موضوع بااهمیت و ضروری از سوی فدراسیون آیفک میباشد و همه آنچه را که باید در دستور کارشان باشد را از این فدراسیون کسب کرده و به آن پایبند هستند. 

عباسی خاطرنشان کرد:‌ در همه جای دنیا، قوانین و شرایط کار در حوزه حسابداری و امور مالی تقریبا 

با هم شباهت های بسیاری را دارد و از سوی دیگر وقتی قرار است کسب و کاری انجام شود نیاز به مشاور مالی وجود دارد به این معنا که انجام امور مالی،‌تهیه اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی در هر شغل و کسب و کار کوچک یا بزرگی به طور قطع به وجود یک حسابرس یا مشاور مالی نیازمند است. 

وی اظهار کرد:‌ فدراسیون جهانی حسابداری اعلام کرده است که حسابداران باید همراه با کارهای جاری و روتین مالی ، اخلاق حرفه‌ای در کار و حرفه خود را به خوبی نیز رعایت کنند. 

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد تا عضو رسمی EAI شود، خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که این سازمان تنها یک نماینده اصلی از هر کشوری را می‌پذیرد و نماینده بعدا می‌تواند اعضای جدید را پذیرش کند و خود عضو هیات تشخیص صلاحیت کشور مبداء خواهد شد. 

عباسی عنوان کرد:‌ در گام نخست این سازمان سنجش‌هایی را برای بررسی و برآورد صلاحیت حرفه‌ای نمایندگی بنده انجام داده و در مرحله بعد تمامی اسناد و گواهی‌ها به این منظور اخذ شد. 

وی افزود:‌پس از عضویت در این سازمان پیشنهاد شد که رویداد بعدی کنگره بین‌المللی منشور اخلاقی در کشور ایران برگزار شود و ایشان قبول کردند ، در اواخر شهریور 1402 این رویداد بدون داشتن سایر اسپانسر مالی در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما سالن خواجه نصیر تهران مطابق با استانداردهای بین‌المللی از ۸ صبح لغایت ۱۵ با حضور بیش از چهارصد نفر از افراد فرهیخته و تلاشگر و علاقه مند به حوزه اخلاق مداری برگزار شد. 

و استقبال بی نظیری را رقم زدند، 

مدیر عامل گروه تحلیلگران مالی بین المللی سرکار خانم عباسی با بیان اینکه اولین سخنران نخستین کنگره بین المللی منشور اخلاقی در ایران، جناب آقای آدریانو کنسلاری، یکی از بنیانگذارهای این سازمان، با بیش از ۲۵ سال سخنرانی در کنگره ها و کنوانسیون های بین المللی مسلط به هشت زبان دنیا، چیرمن سابق این سازمان ، رئیس کمیته هیات تشخیص صلاحیت اعضای منطقه ای از کشور ایتالیا بوده است، اظهار کرد:‌ پایگاه اصلی EAI در کشور فرانسه -پاریس قرار دارد و اکثریت این سازمان عضو جامعه حسابداران رسمی کشورهایشان و کشورهای دارای ممبر EAI نیز هستند، 

در همه ی کشورها در حوزه مالی فقط یک انجمن یا جامعه تخصصی وجود دارد و افراد با مدیریت هزینه و زمان به بازارکار حرفه ای میرسند.

عباسی عنوان کرد:‌ کد اخلاق تنها مختص حرفه حسابداری نبوده و رعایت این منشور اخلاقی موجب خواهد شد تا تمامی مشاغل از مزایای بیشمار آن در بازه کوتاه مدت و بلند مدت بهره‌مند شوند.