13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 11 آذر 1402 ساعت 19:21

درآمدهای مالیاتی هشت ماهه 98 درصد محقق شد

نوشته شده توسط 

براساس گزارش منتشره سازمان امور مالیاتی کشور، در هشت ماهه امسال بالغ بر 490 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که بیش از مجموع وصولی مالیات سال 1401 (حدود 470 هزار میلیارد تومان) می باشد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، طبق گزارش منتشره سازمان امور مالیاتی کشور، در هشت ماهه سال‏جاری بالغ بر 490 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود 310 هزار میلیارد تومان) رشد 58 درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق 98 درصدی را نشان می دهد.

بنابراین گزارش، از مجموع درآمدهای مالیاتی هشت ماهه سال‏1402، بیش از 301 هزار میلیارد تومان (معادل 62 درصد) از محل مالیات‏‏های مستقیم مشتمل بر مالیات بر اشخاص حقوقی با 192 هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها با 91 هزار میلیارد تومان و مالیات بر ثروت با 18 هزار میلیارد تومان وصول شده است.

همچنین در هشت ماهه سال‏جاری، بیش از 188 هزار میلیارد تومان (معادل 38 درصد) از محل مالیات بر کالاها و خدمات  وصول گردیده که 127 هزار میلیارد آن، سهم مالیات بر ارزش افزوده است.

براساس گزارش سازمان امور مالیاتی، در آبان ماه سال‏جاری حدود 69 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (حدود 40 هزار میلیارد تومان)، رشد 74 درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق 112 درصدی را نشان می دهد.

گفتنی است وصول و همچنین رشد درآمدهای مالیاتی با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان کنونی و از طریق شناسایی بالغ بر دو میلیون مؤدی جدید، تمرکز بر پایه‌ های جدید مالیاتی و مقابله بیش از پیش با فرار مالیاتی با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و تقویت مالیات ستانی عادلانه صورت می‌گیرد.  

بر این اساس، رشد درآمدهای مالیاتی بدون وارد آمدن فشار بر بخش مشاغل و کارکنان بخش دولتی و خصوصی صورت گرفته به طوری که در 8 ماهه سال‏جاری سهم مالیات مشاغل 7 درصد از کل وصولی در حدود 36 هزار میلیارد تومان و سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی و عمومی ۱۰ درصد از کل وصولی، 49 هزار میلیارد تومان می باشد. همچنین طی دو سال گذشته از بار مالیاتی بخش تولید نیز به میزان 7 واحد درصد کاسته شده است.