29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 03 دی 1402 ساعت 09:02

مدیرعامل شرکت اخشان خراسان: پنجمین شرکت گروه صنعتی تبرک به بورس می‌آید

نوشته شده توسط 

مدیرعامل شرکت اخشان خراسان در آستانه عرضه اولیه سهام این شرکت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شرکت فرابورس ایران برگزار شد؛ ضمن معرفی شرکت و ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات انجام شده در این مجموعه؛ پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
به گزارش بورس و بانک؛ محمدرضا بیرجندی مدیرعامل شرکت اخشان خراسان در این نشست خبری با اعلام اینکه گروه تبرک به عنوان هلدینگ اصلی در سال ۱۳۹۵ وارد فرابورس شد، تاکید کرد: اخشان خراسان پنجمین شرکت گروه صنعتی تبرک است که به زودی وارد بازار سرمایه می‌شود.
بیرجندی در ادامه ضمن معرفی واحدهای زیرمجموعه شرکت اخشان خراسان و با تاکید بر اینکه این شرکت در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنعت غذا فعالیت دارد، گفت: با توجه به مخاطرات تک‌محصولی بودن؛ زنجیره‌ای از تولید تا سفره مصرف‌کنندگان در این مجموعه برنامه‌ریزی شده است. در همین راستا واحدهای کشاورزی‌ودامپروری آبروان سرخس، واحد تولید آرد، واحد نگهداری غلات، گاوداری شیری صنعتی، مرغداری گوشتی و شرکت پادراتوس (واحد لبنی) از جمله واحدهای اصلی این شرکت به شمار می‌‌روند.
مدیرعامل شرکت اخشان خراسان اولین زیرمجموعه‌ این شرکت را مجتمع کشاورزی و دامپروری آبروان سرخس معرفی کرد و گفت: این واحد در ابتدای زنجیره شرکت قرار دارد و سبب شده که قیمت تمام شده محصولات تولیدی کاهش یابد. آبروان در آینده‌ای نزدیک به یک مجتمع کشاورزی و دامپروری نمونه تبدیل خواهد شد. این شرکت همچنین ۵ حلقه چاه عمیق با قابلیت بهره‌برداری ۱۴۱ لیتر در ثانیه آب را دارد. از سوی دیگر برای تکمیل زنجیره تولیدی در مزرعه یک واحد گوسفندداری مکانیزه داشتی (مولد) به ظرفیت ۲ هزار رأس تعریف شده است.


وی با اشاره به تکمیل زنجیره تولید در مجموعه اخشان خاطرنشان کرد: در همین راستا و به منظور تحقق این هدف واحدهای تولیدی مختلفی شامل مزارع، واحدهای دامپروری و صنایع تبدیلی در بخش آردسازی و تولید انواع محصولات آردی و کارخانه فرآورده‌های لبنی احداث، راه‌اندازی و فعال‌سازی شده‌اند.
واحد دوم شرکت اخشان کارخانه آرد و انبار نگهداری غلات است که به گفته مدیرعامل این مجموعه در بین 384 کارخانه آرد کشور؛ یکی از بزرگترین کارخانجات آرد سراسر کشور به شمار می‌رود که با استفاده از بهترین ماشین‌آلات آلمانی و سویسی تجهیز شده و سالانه 210 هزار تن ظرفیت تولید آن است که در دو خط تولید امکان تولید آرد دارد.
وی هدف اصلی این کارخانه را علاوه بر تامین نیاز داخل؛ صادرات محصولات عنوان کرد و واحد سوم این هلدینگ را شرکت فرآورده‌های لبنی پادراتوس اعلام کرد و گفت: این واحد با هدف تکمیل زنجیره تولید شیر در سال 1399 خریداری شد.
مدیرعامل شرکت اخشان خراسان با تاکید بر اینکه پادراتوس یکی از برندهای شناخته شده استان با ظرفیت جذب شیر بیش از 100 تن در روز است، خاطرنشان کرد: زنجیره تولید شیر با این کارخانه تکمیل شده و ارزش‌افزوده حاصل از آن به مجموعه برگشته است. علاوه بر این مجموعه آزمایشگاه‌های تخصصی در نزدیکی این کارخانه فعال هستند. واحد گاوداری شیری اخشان با 1400رأس گاو شیری نیز واحد بعدی است که شیر موردنیاز پادراتوس را تامین می‌کند.
به گفته بیرجندی عمده شیر تولیدی این مجموعه تبدیل به فرآورده‌های لبنی شده و به بازار مصرف ارائه می‌شود. میزان تولید گوشت هم 65 تا 100 تن از پروار گوساله‌های نر جوان است.
به گفته وی واحد پنجم اخشان خراسان مرغداری گوشتی است که در جوار کارخانه لبنی پادراتوس و در زمینی به مساحت 36 هکتار قرار دارد و ظرفیت فعلی این واحد حدود 35500 قطعه است.
رضا غلامی مدیر خدمات مشاور سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان نیز به عنوان ارزشگذار سهام اخشان در این نشست درآمد عملیاتی این مجموعه طی مدت زمانی 1397 تا 6 ماهه 1402 را  166 میلیارد تومان عنوان کرد که از 33 میلیارد تومان به این رقم افزایش یافته است.
به گفته وی درآمد عملیاتی شرکت شامل ارزش منصفانه تولیدات کشاورزی، خالص افزایش ارزش منصفانه دارایی‌های زیستی غیرمولد، خالص فروش تولیدات کشاورزی و دارایی‌های زیستی مولد بوده است.
غلامی عمده سود این شرکت را مربوط به سود شرکت پادراتوس دانست و گفت: درصد تقسیم سود هم با توجه به میانگین سال‌های 1401 و 1400 شرکت؛ 73 درصد برآورد شده است.
وی مقدار تولید محصولات شرکت را مبنای صورت مالی طی دوره شش‌ ماهه 1402 اعلام کرد و گفت: از سال 1403 به بعد از میانگین‌های سه‌ سال اخیر استفاده شده است. همچنین پیش‌بینی نرخ‌ها نیز برای شش‌ ماهه دوم 1402 مشابه شش‌ ماهه اول فرض شده و از سال بعد مطابق تورم تغییر کرده است.

مدیر خدمات مشاور سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان با تاکید بر اینکه 99 درصد از سهام شرکت اخشان خراسان به گروه کارخانجات تبرک تعلق دارد، گفت: محصولات زراعی این مجموعه بیشترین سهم را در درآمد عملیاتی دارد؛ این در حالی است که  متغیرهای مورد بررسی در ارزشگذاری اخشان موردتوجه است.
غلامی همچنین به جمع‌بندی ارزشگذاری این مجموعه اشاره کرد و گفت: در نهایت بر اساس روش‌های مختلف ارزشگذاری؛ ارزش حقوق صاحبان سهام 1400 میلیارد تومان و به ازاء هر سهم عددی در حدود 1300 تومان و دقیقا 12761 ریال است.
وی در پایان تاکید کرد: ارزشگذاری اخشان با توجه به بهاء تمام‌ شده محصولات مختلف به تفکیک انجام شده است. در همین راستا شرکت تسهیلات جاری دارد که پیش‌بینی شده تا سال 1404 به طور کامل تسویه شود و با توجه به شرایط شرکت؛ احتمالا نیاز به تسهیلات جدید وجود نداشته باشد.