28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 31 خرداد 1402 ساعت 15:54

ورود «نیان» به تابلوی بازار دوم فرابورس

نوشته شده توسط 

طی معاملات امروز سی ‌و یکم خردادماه، چهارمین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید با ورود 12 درصد از سهام شرکت نیان الکتریک در بازار دوم فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امروز فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت نیان الکترونیک با نماد «نیان» در بازار دوم بود که با روش ترکیبی و طی دو مرحله صورت گرفت و هر سهم این شرکت با نرخ 79هزار و 625 ریال کشف قیمت شد.

مرحله اول و کشف قیمت توسط صندوق‌ها

در مرحله اول از این عرضه، 10میلیون و 677 هزار و 200 سهم معادل 4 درصد از سهام این شرکت برای اولين بار پس از پذيرش در بازار دوم فرابورس ايران برای سرمايه‌گذاران واجد شرايط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط) به روش حراج عرضه شد.

طی این مرحله، کشف قیمت به روش حراج در نرخ 79هزار و 625 ریال توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط به‌عنوان سرمایه‌گذاران واجد شرایط، انجام شد؛ به‌این‌ترتیب که 58 صندوق سرمایه‌گذاری در فرایند کشف قیمت نیان رقابت کردند.

شایان‌ذکر است قیمت ارزش‌گذاری سهام «نیان» عدد 77 هزار و 216 ریال بوده است.

مرحله دوم و ورود خریداران حقیقی و حقوقی

در مرحله دوم این عرضه اولیه که سفارش‌گیری آن از ساعت 12:00 امروز آغاز شد و تا 14:00 ادامه یافت، 21 میلیون و 354 هزار و 400 سهم معادل 8 درصد از سهام نیان برای سایر سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی به روش قیمت ثابت روی میز فروش رفت.

طی این مرحله عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشف‌شده داشتند. بر همین اساس یک میلیون و 844 هزار و 49 کد حقیقی و یک هزار و 944 کد حقوقی اقدام به خرید سهام نیان در قیمت 79هزار و 625 ریال کردند.

گفتنی است مشاور این عرضه، شرکت کارگزاری مفید، متعهد خرید، شرکت تأمین سرمایه کاردان و بازارگردان آن صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی مفید بودند.

از «نیان» چه می‌دانید؟

پیش از این مدیران مجموعه نیان در نشست یک دیدار، یک عرضه ویژه معرفی این سهام، به تشریح آخرین وضعیت مالی مجموعه نیان الکترونیک پرداخته بودند.

در این جلسه محمدعلی چمنیان بنیان‌گذار مجموعه نیان طی ۳۰ سال گذشته، مدیرعامل و سهامدار عمده این شرکت با اشاره به اینکه نیان الکترونیک به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان تولیدی نوع یک در حال ورود به بازار سرمایه است، گفته بود: این مجموعه در بازار تجهیزات نیرو و پاور مخابراتی ۸۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و توانسته‌ تجهیزات مختلفی را به کشورهای زیادی صادر کند.

او با اشاره به اینکه آغاز به کار این مجموعه ۳۰ سال پیش در یک زیرزمین به‌صورت استارتاپ بوده، اعلام کرده بود: نیان الکترونیک امروز در نیمه‌راه توسعه با ۷۰۰ نفر نیرو و در فضای ۵۰ هزار متری فعال است. این نشان می‌دهد توسعه استارتاپ‌ها خصوصا حوزه فناوری می‌تواند اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین باشد.

سمیه پرهیزکار، مدیر مالی و عضو هیئت‌مدیره شرکت نیان الکترونیک نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه این مجموعه با نماد نیان، اولین شرکت دانش‌بنیان نوع یک است که وارد بازار سرمایه می‌شود، گفته بود: این شرکت، استارتاپی و آینده‌نگر است و عمده صورت‌های مالی آن تمرکز بر آینده است.

وی در خصوص عملکرد سود و زیانی «نیان» این گونه توضیح داده بود که مهم‌ترین مسئله، بحث دارایی‌های نقدی شرکت است و دارایی‌های شرکت طی دو سال اخیر ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

عضو هیئت‌مدیره «نیان» با تأکید بر عملکرد خوب نسبت‌های نقدینگی این مجموعه، گفته بود: دوره وصول مطالبات کمتر از ۶۰ روز است. در نسبت‌های سودآوری هم میانگین نسبت سود ناخالص ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه بازده حقوق صاحبان سهام طی دو الی سه سال اخیر بالای یک بوده است، افزود: نسبت کیفیت سود هم عددهای بالایی دارد. به این ترتیب که در سال ۱۴۰۱، ۲۲۱ درصد نسبت کیفیت سود بوده است.