08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 23 اسفند 1402 ساعت 11:31

تاسیس هلدینگ خدمات فناوری بازار سرمایه در دستور کار رایان‌هم‌افزا

نوشته شده توسط 
مدیر عامل شرکت رایان‌هم‌افزا حجت‌اله فرهنگیان خبر از تأسیس هلدینگ خدمات فناوری بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک داد.وی اعلام کرد که در همین راستا،‌شرکت رایان‌هم‌افزا اقدام به دریافت سه مجوز پردازش مالی نموده است.

 

به گزارش بورس و بانک ؛ نشست خبری پایان سال رایان‌هم‌افزا روز یکشنبه 21 اسفند ماه در محل شرکت با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 

 

در این نشست، فرهنگیان با اشاره به سابقه رایان‌هم‌افزا در بازار سرمایه ذکر کرد:‌  با گذشت 18 سال از به وجود آمدن و راه‌اندازی شرکت رایان‌هم‌افزا در حال حاضر این شرکت بیش از 2 هزار و 500 همت سرمایه مدیریت شده در بستر بیش از 70 محصول در زیر سامانه‌های آن گردش دارد. روند سوددهی و درآمد رافزا هم نسبت‌ به سال‌های گذشته افزایشی بوده است. بر این اساس در حال حاضر شرکت‌ رایان‌هم‌افزا تصمیم بر تاسیس هلدینگ دارد و در همین راستا  جهت دریافت مجوزهای پردازش مالی، پرداخت‌یاری و سرویس API برای ایجاد هلدینگ اقداماتی انجام شده است.

 

فرهنگیان توضیح داد: رایان‌هم‌افزا مفتخر است که تا امروز میزبان 74 کارگزاری بورس و اوراق بهادار از بین 118 کارگزاری (63 درصد سهم بازار)، 70  کارگزاری بورس کالا (73 درصد بازار )، 68 کارگزاری در حوزه معاملات بر خط (61 درصد)، 30 شرکت سبدگردانی (36 درصد) و 258 صندوق سرمایه‌گذاری (57 درصد) بوده که این سهم از بازار بیانگر اعتماد بالای فعالان بازار سرمایه به این شرکت است.

 

عملکرد درخشان درآمد

 

او با اشاره به عملکرد شرکت اضافه کرد: در سال 1402 افتخار رونمایی و عرضه محصولات موثری را به بازار سرمایه کشور داشتیم. از جمله خدمات و محصولات راه‌اندازی شده در سال 1402 می‌توان به شروع ارائه خدمات به صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با صندوق کاریزما اشاره کرد که جدیدترین صندوق مجوز گرفته از سازمان بورس است‌. این صندوق با مدیریت حرفه‌ای و هدفمند، ضمن ایجاد تنوع‌ در ترکیب دارایی‌ها، سعی در کسب بازدهی مناسب برای دوران بازنشستگی دارد.

 

به گفته مدیرعامل «رافزا»؛ مشتقه سبد و مشتقه صندوق نیز در حال حاضر به بازار سرمایه ارائه شده است وگواهی سپرده شمش طلا نیز از دیگر دستاوردهای رایان‌هم‌افزا در  سال 1402 بوده است. همچنین «هوش‌یار» نیز به عنوان اولین محصول برای پالایش، تیم‌سازی و در نهایت افزایش و ایجاد درآمدهای جدید و کسب مزیت رقابتی در حوزه وفادارسازی مشتریان کارگزاری‌های بازار سرمایه عرضه شده است. 
وی ادامه داد: برگزاری رویدادها هم از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت در سال 1402 بود. همچنین رایان‌هم‌افزا میزبان نخستین رویداد هوش‌تجاری بازار سرمایه با حضور بیش از 200 میهمان از فعالان بازار سرمایه و مسئولان در اوایل بهمن 1402 بود. در حاشیه این رویداد از سامانه هوش‌تجاری رایان‌هم‌افزا «هو‌ش‌یار» معرفی شد.

 

فرهنگیان درمورد عملکرد مالی شرکت تصریح کرد: درآمدهای رایان حدود 30 درصد بر اساس پیش بینی بودجه رشد  داشته است.د. همچنین «رافزا» از ابتدای سال مالی تا پایان دوره مالی منتهی 30 بهمن ماه سال 1402 بیش از 375 میلیارد و 409 میلیون تومان درآمد داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 57 درصد رشد داشته است. 

 

وی درمورد افزایش سرمایه افزود: همانطور که در مجمع 27 اسفند 1401 اعلام شد، افزایش سرمایه رایان‌هم‌افزا از 20 میلیارد به 100 میلیارد تومان  انجام می‌گردد که حدود 15 میلیارد تومان آن از محل سود انباشته بوده است. تامین حدود 65 میلیارد تومان نیز از محل آورده نقدی و مطالبات آغاز شد که در همین راستا حق تقدم‌ها منتشر گردید و پذیره‌نویسی حراج نهایی هم از فردا باز می‌شود. 

 

برنامه‌های آتی «رافزا»

 

مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت توضیح داد: از جمله برنامه‌های آتی رایان‌هم‌افزا در بخش تولید می‌توان به اصلاح و بکارگیری متدولوژی‌های چابک در فرآیند تولید، توسعه و ارتقای UI  و BackEnd  محصولات فعلی بر اساس نیازهای بازار، اصلاح و توسعه سرویس‌های API و اصلاح ساختارهای تولید جهت افزایش ظرفیت تولید و بهره‌روی اشاره کرد. عملیاتی کردن وب اپلیکیشن صندوق و طراحی و پیاده سازی سامانه صندوق‌های اهرمی از برنامه‌های آتی رافزا است.

 

فرهنگیان با بیان اینکه برنامه ورود به حوزه‌های بلاک چین و سازوکارهای این حوزه جهت توسعه محصولات و ورود به بازارهای جدید در دستور کار است، افزود: ایجاد افزونه‌های معاملات آپشن سهام، آتی سهام و معاملات گواهی سپرده بورس انرژی (ارزی) در سامانه‌های برخط، ایجاد افزونه آتی کالا و اقدامات نظارتی در سامانه کارگزاری و بازنویسی محاسبات NAV در سامانه صندوق دیگر برنامه‌های آتی شرکت رایان هم‌افزا در بخش تولید است. در ماه‌های پایانی سال هم بر روی درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند (Smart IPG) تمرکز کردیم و تا سال آینده API پرداخت راه‌اندازی خواهد شد.

 

وی در بخش پرسش و پاسخ به چالش‌های اساسی شرکت‌های نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت:  دو چالش اساسی که شرکت‌های نرم‌افزاری  مشکل نقدینگی و نیروی انسانی است. 

 

همچنین به گفته فرهنگیان، در خصوص سال آتی رایان‌هم‌افزا سعی بر آن دارد که پیش بینی محتاطانه‌ای  داشته باشد اما به نظر می‌رسد که می‌توانیم روند سودآوری خود را در سال 1403 نگه دارد. 

او در پاسخ به اینکه تیم تحقیق و توسعه رایان‌هم‌افزا چه میزان به شرکت‌های مشابه در کشورهای دیگر نزدیک است، گفت: بازارهای مالی در ایران از باقی کشورها عقب‌تر است در نتیجه در حوزه نوآوری می‌توان از بازارهای جهانی الهام گرفت. تیم تحقیق و توسعه رایان‌هم‌افزا به دلیل نوع خدماتی که ارائه می‌کند همواره در همکاری با بازار و قانونگذار حرکت می‌کند. با این شرایط رایان هم‌افزا همیشه نشان داده که چابکی لازم را دارد تا نیاز و مجوز جدیدی ایجاد شود رایان هم‌افزا در کنار قانونگذار و بازار ایستاده است.