13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 05 بهمن 1402 ساعت 21:22

رشد ۱۲۰ درصدی جابه‌جایی کالا در بندر چابهار

نوشته شده توسط 

رشد ۱۲۰ درصدی جابه‌جایی کالا در بندر چابهار؛ با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برقراری خطوط منظم کشتیرانی، بندر چابهار شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به سال 1401 است.

به گزارش بورس و بانک ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این بندر با دارا بودن عمیق‌ترین آبخور در میان بنادر کشور نسبت به پهلودهی کشتی‌های تا ۱۲۰ هزار تن اقدام کرده است.

قاسم عسکری‌نسب با بیان اینکه بندر اقیانوسی چابهار در جنوب غرب ساحل دریای عمان، دروازه تجارت طلایی و ترانزیت از طریق اقیانوس هند برای کشور است، افزود: بندر چابهار می‌تواند شبه قاره هند را با کاهش ۸۰۰۰ کیلومتری مسیر به اروپا متصل کند به عبارتی چابهار جنوبی‌ترین نقطه کریدور شرقی – غربی جهان است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، ادامه داد: ۸۰ درصد کالاهای دنیا از طریق دریا و در ایران ۹۰ درصد حمل کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد که این امر توسعه دریامحور را به ضرورتی برای راهبرد اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌کند.

عسکری‌نسب با تاکید بر اهمیت ابلاغیه رهبری، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که فقط ۵ درصد از این ظرفیت بزرگ در هفت استان ساحلی کشور استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فاز اول توسعه بندر چابهار با هزینه یک میلیارد دلار از سوی دولت انجام شده است، اضافه کرد: با این سرمایه‌گذاری بندری با آبخور ۱۶.۵ متر و ۱۰۰ هکتار حوضچه در اختیار داریم که دارای ۴۵۰ هکتار پسکرانه است همچنین در ۲۰۰۰ متر اسکله این بندر همزمان می‌توانیم ۶ کشتی را پذیرا باشیم.

عسکری‌نسب گفت: با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برقراری خطوط منظم کشتیرانی به بنادر چین، هند و امارات بندر چابهار با تخلیه و بارگیری ۴۸ هزار کانتینر طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خط کشتیرانی بندر چابهار به بنادر هند به صورت منظم برقرار است که برای صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی از بندر چابهار به بندر جبل علی امارات نیز متصل شده است.

وی تصریح کرد: طی همکاری که گروه کشتیرانی توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار در حال حاضر انجام می‌شود که در این مهم نیز رشد ۲۴۰ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کردیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین رشد 14 درصدی صادرات مواد معدنی و ساختمانی در بندر چابهار صورت گرفته و احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی در مکران را نیز در دستور کار داریم، همزمان ۳۰ درصد از کالای اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می‌شود.

وی بیان کرد: یک پست اسکله نفتی در بندر چابهار داریم، اسکله دوم نفتی در شرف احداث است و در طرح جامع بندر، ۶ پست اسکله نفتی در نظرگرفته شده که به بخش خصوصی واگذار می‌شود. لازم به بیان است که بخش خصوصی ۱۳ پروژه به ارزش ۸۱۰۰ میلیارد تومان در بندر در حال اجرا دارد.

عسکری‌نسب افزود: در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 40 هکتار اراضی استحصال شده داریم و در ترمینال کانتینری پذیرای کشتی با آبخور ۱۶ متر پذیرا خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین اظهار کرد: بنادر صیادی استان ازجمله کنارک، زرآباد و پسابندر را در بخش تجاری فعال کرده‌ایم.

امضای قرارداد با هندی در روز چابهار

وی درباره قرارداد با طرف هندی در تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار نیز گفت: باتوجه مذاکرات انجام شده با طرف هندی، سازمان بنادر و دریانوردی از طریق وزارت راه و شهرسازی به‌تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده تا برای امضای قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله که احتمالاً ۷ اسفندماه 1402 و مصادف با روز چابهار است به ایران بیاید.

بنابر اعلام مانا، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: قرارداد با هندی‌ها، سرمایه‌گذاری است. زیرساخت را ما ایجاد کردیم، هندی‌های با واردکردن تجهیزات، از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات به ما برمی‌گردد.

عسکری‌نسب گفت: قرارداد اولیه ۸۵ میلیون دلار بود؛ ۲۰ میلیون دلار جرثقیل آورده‌اند مابقی تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: بخشی از بندر فقط در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد و ما منتظر هند نمی‌‌مانیم. برای فاز دوم توسعه بندر از شرکت‌های فورواردی و باربری دریایی بزرگ ازجمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورده‌ایم.