28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 23 آذر 1401 ساعت 19:20

دکتر شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام کرد: پرداخت ۳ میلیون فقره وام تا پایان سالجاری

نوشته شده توسط 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به مناسبت 15 سالگی بانک به جمع خبرنگاران آمد و گزارشی از اهم دستاوردهای بانک در سال 1401 ارائه کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران؛ دکتر سیدسعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این نشست خبری تعداد کل وام‌های پرداختی به متقاضیان از ابتدای سالجاری تاکنون را یک میلیون و 900 هزار فقره عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سالجاری پرداخت وام به متقاضیان به ۳ میلیون فقره برسد.

وی در خصوص مبلغ ریالی تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان نیز گفت: سال گذشته از نظر ریالی ۶۰ همت وام به متقاضیان پرداخت شده است که این رقم در سالجاری به ۹۵ همت افزایش یافت.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ادامه تاکید کرد: پیش از ایام کرونا تمامی مراحل پرداخت تسهیلات به صورت حضوری انجام می‌شد، اما پس از کرونا و به دلیل محدودیت‌های تردد سیستم بانکی به سمت ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و اینترنتی رفت. در حال حاضر ۷ درصد تسهیلات به صورت غیرحضوری به متقاضیان پرداخت می‌شود که درصدد هستیم ارائه تسهیلات به صورت غیرحضوری تا ۳۰ درصد افزایش یابد. همچنین سامانه «ضمان» برای اعتبارسنجی راه‌اندازی شده است که حتی امکان ارائه سفته الکترونیک نیز در این سامانه وجود دارد.

پرداخت 62 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی

دکتر شمسی‌نژاد در ادامه به انواع تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان اشاره و اظهار کرد: طی یک‌‌سال گذشته حدود ۳ میلیون فقره وام با متوسط ۳۰ میلیون تومان پرداخت شده است. از ابتدای سالجاری تا ۱۵ آذر ۲۵ هزار فقره وام ازدواج با رقم ۳۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

وی همچنین گفت: همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته‌امداد پرداخت شده که نسبت به سال گذشته از رشد ۳۳۳ درصدی برخوردار بوده است. همچنین ۴۲۰۰ میلیارد ریال نیز به مددجویان سازمان بهزیستی تسهیلات داده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۵۵۲ درصدی برخوردار بوده است. در همین راستا ۲۵ هزار فقره وام فرزندآوری با رقم ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز به متقاضیان پرداخت شده است که این نوع وام؛ وام جدیدی است.

وی ادامه داد: با جمع وام‌های پرداخت شده در حوزه بیماران و … رقم مجموع وام‌های تکلیفی بانک به ۶۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

دکتر شمسی‌نژاد در خصوص حجم معوقات بانک‌ گفت: حجم معوقات بانک قبل از این ۰.۶ درصد و کمترین میزان در شبکه بانکی بود، اما امروز با روند کاهشی به ۰.۴۵ درصد رسیده است.

پرداخت وام بدون ضامن

دکتر شمسی‌نژاد در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات بدون ضامن گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از وام‌های بانک از طریق اعتبارسنجی و بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود. ضمن‌اینکه اولین بانک در کشور هستیم که توثیق سهام را اجرایی کردیم.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر سقف وام قرض‌الحسنه برای اشخاص حقیقی از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

رشد 94 درصدی منابع بانک

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر در این نشست خبری به منابع بانک اشاره کرد و گفت: منابع بانک در سال 1401 از ۷۱ همت به ۱۳۸ همت رسیده و رشد ۹۴ درصدی داشته است.

به گفته وی روزانه ۹ هزار افتتاح حساب در کشور صورت می‌گیرد و در این زمینه اولین بانک در نظام بانکی به شمار می رویم.

وی با بیان اینکه استقبال برای افتتاح حساب در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آنقدر زیاد است که شعب امکان پاسخگویی ندارند، گفت: به همین دلیل توسعه بانکداری الکترونیک را در دستور کار خود قرار دادیم و اکنون ۴۰ درصد از افتتاح حساب‌ها در این به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

به گفته وی سال گذشته ۱.۶۵ درصد از منابع شبکه بانکی در اختیار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که این رقم اکنون به ۲.۳ رسیده و هدف‌گذاری ما تا پایان سال ۲.۵ درصد است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: این بانک به دنبال جذب ۵ درصد از نقدینگی کشور تا ۲ سال آینده و جذب ۲۰ درصد منابع در یک دهه آینده است که با روند آغاز شده؛ قطعا این موضوع دست‌یافتنی خواهد بود.

۱۳.۵ میلیون نفر مشتری بانک

وی تعداد مشتری‌های بانک را ۱۳.۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری ما تا یک‌سال آینده ۲۰ میلیون نفر است. البته شعار ما ۸۰ میلیون ایرانی؛ ۸۰ میلیون قرض‌الحسنه است.

به گفته وی اصلاح اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه به بانک‌مرکزی پیشنهاد شده و با تشکیل کارگروهی در زمینه ضمانتنامه‌های بانکی، وام و موارد دیگر مذاکره شده و موضوع در بانک‌مرکزی در حال بررسی است.

دکتر شمسی‌نژاد در ادامه افزود: سیستم بانکداری در کشور در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است. در همین راستا طی ۲ سال گذشته نقشه‌‌راه تحول دیجیتال بانک‌ها تدوین شد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با رویکرد قرض‌الحسنه به این موضوع ورود کرده و با توسعه کسب‌وکارها؛ توسعه خدمات را برای اقشار مختلف اجرایی کردیم. به عنوان مثال «زائر کارت» را برای زائرین یا «سلامت کارت» را برای افراد دریافت‌کننده خدمات سلامت طراحی و اجرا کرده‌ایم تا بتوانند با تأمین مالی ارزان به خواسته خود برسند.

وی در خصوص عرضه اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه نیز گفت: اوراق قرض‌الحسنه در صورت تأیید سازمان بورس با رقم ۱۰۰ میلیارد تومان عرضه خواهد شد. با انجام این کار افرادی که اوراق قرض‌الحسنه خریداری می‌کنند؛ هم از امتیاز دریافت وام برخوردار می‌شوند و هم در یک کار خیر شریک شده‌اند. ضمن‌‌اینکه نرخ اوراق در بازار ثابت و بدون کارمزد است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر همچنین از حرکت به سمت کاهش کارمزد ۴ درصد به سمت صفر خبر داد و گفت: طی ۲ ماه آینده وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان بدون کارمزد و تنها با مزد خدمت اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب طرح مهریار حقوق کارمندان برخی از دستگاه‌های دولتی را به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل کردیم، گفت: اکنون حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی، وزارت علوم، استانداری‌ها و … به این بانک منتقل شده است.

به گفته وی با توسعه بانکداری دیجیتال قرار نیست شعب بانک بسته شود. این در حالی است که از ۵۳۰ شعبه حدود ۲۴۰ شعبه استیجاری است. 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰ درصد وام‌های بانک زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و برای این بخش در حال حذف کارمزد هستیم. از سوی دیگر برای توسعه اشتغال ۷ همت تکلیف و پرداخت می‌شود که بخشی از آن به بنیاد برکت پرداخت شده است.

وی در خصوص منابع و مصارف بانک تاکید کرد: ۱۳۸ همت منابع و ۱۰۵ همت مصارف بانک است. ضمن‌‌اینکه سپرده‌‌قانونی بانک ۱۵ درصد و ۱۰ درصد از منابع هم در بازار بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر در انتها با اشاره به اینکه طی یک‌سال گذشته سرمایه بانک از ۲.۵ همت به ۳.۴ و از این رقم به ۵ همت رسیده است، افزود: گام بعدی افزایش سرمایه به ۱۰ همت است. همچنین سال گذشته ۱۸۵۰ میلیارد تومان سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که احتمالاً امسال به رقم ۳ همت خواهد رسید.