30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 09 شهریور 1401 ساعت 09:49

اجرای 4 ابرپروژه فولادی گهرزمین نقطه‌‌عطفی در توسعه اقتصادی کرمان

نوشته شده توسط 

اجرای پروژه‌های بزرگ ۱۴ هزار میلیارد تومانی در بردسیر و ۴ هزار میلیارد تومانی سیرجان که چندی پیش با حضور مقامات و مسئولان مربوطه اجرا شد؛ نقطه‌عطفی در توسعه اقتصاد این منطقه خواهد بود که می‌توان امیدوار بود به مدد اجرای این طرح‌ها فقر و بیکاری در بردسیر و سیرجان ریشه‌کن شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ عملیات اجرایی ۴ ابرپروژه‌ فولادی شرکت گهرزمین در بردسیر چندی پیش با حضور دکتر سید‌احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی‌ودارایی، شهباز حسن‌پور نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی و نماینده مردم سیرجان‌وبردسیر، دکتر شیرازی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید و جمعی از مسئولان استانی،  شهرستان و مدیران فولادی در شهرستان بردسیر برگزار شد.

«احداث ۲ واحد مگامدول آهن‌‌اسفنجی به ظرفیت۳/۴ میلیون تن در سال که به صورت مستقیم تعداد ۵۲۰ نفر و ۱۵۶۰ نفر به صورت غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری اشتغال ایجاد می‌کند»، «احداث کارخانه ذوب‌ و ریخته‌گری به ظرفیت ۳ میلیون تن در سال با اشتغال مستقیم برای ۸۵۰ نفر و غیرمستقیم برای ۲۲۹۵ نفر»، «احداث کارخانه نورد گرم (فولاد آلیاژی) به ظرفیت ۳ میلیون تن در سال با اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و غیرمستقیم ۱۵۶۰ نفر» و «احداث ۲ واحد نیروگاه سیکل‌ترکیبی به ظرفیت هر کدام ۵۰۰ مگاوات که برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد»؛ از جمله این ابرپروژه‌ها محسوب می‌شود که قرار است موتور رشد و توسعه و اشتغالزایی را در گهرزمین تندتر و پر سرعت‌تر از همیشه به حرکت در بیاورد.

معدن سنگ‌آهن گهرزمین با ذخیره زمین‌شناسی 640 میلیون تن؛ بزرگترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه به شمار می‌رود. تولید ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۰ میلیون تن کنسانتره، ۱۰ میلیون تن گندله و همچنین ایجاد صنایع پایین‌دستی فولادسازی از جمله برنامه‌های شرکت سنگ‌آهن گهرزمین است که امروز با مدیریت خوب و نیروی‌انسانی کاربلد و از همه مهمتر با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده در مسیر تحقق این اهداف حرکت می‌کند.

در همین راستا گهرزمین در زمینه بومی‌سازی صنعت و مهندسی‌معکوس طی سال‌های اخیر اقدامات چشمگیری انجام داده؛ به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌ها و خطوط تولید مورد نیاز این شرکت بومی‌سازی شده است.

حال با تکمیل، ساخت و اجرای این پروژه‌ها که ۲.۵ میلیارد یورو به ارزش ریالی چهارده هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد؛ شهرستان بردسیر در جمع شهرهای بزرگ دارای صنعت فولاد قرار خواهد گرفت. نکته مهمتر اینکه اجرای این طرح‌ها ۵ هزار نفر شغل مستقیم و ۱۳ هزار نفر غیرمستقیم  ایجاد خواهد شد؛ این در حالی است که بیش از دو سال مطالعات کامل در خصوص این ابرپروژه انجام شده و هم‌اکنون تجهیز کارگاه صورت گرفته است و همه زیرساخت‌ها فراهم شده و مشاور، ناظر و پیمانکار انتخاب شده‌اند.

همانگونه که می‌دانید بیکاری یکی از معضلات اساسی جامعه امروز محسوب می‌شود؛ به طوری که بسیاری از مشکلات امروز اقتصاد کشور ریشه در این معضل دارد؛ بنابراین در راستای برنامه‌های توسعه بالادستی و ایجاد اشتغال با اجرای این طرح‌ها می‌توان امیدوار بود که چندین هزار نفر دارای شغل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت ؛ این طرح‌های بزرگ اقتصادی که به گفته وزیر اقتصاد با همت قابل تقدیر بازیگران بزرگ اقتصاد داخلی و پیگیری خوب مقامات منطقه‌ای‌ومحلی راه‌اندازی از لحاظ عدد و رقم و ارزش؛ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در سفرهای استانی مقدمات اجرای آن شروع شده و حالا در بردسیر آغاز به کار می‌کند. استان کرمان یکی از استان‌های موفق در توسعه اقتصادی، صنعتی و معدنی است که نقشی نمونه برای سایر استان‌های کشور دارد.

گهرزمین و دغدغه‌های اقتصادی پیش‌رو

همانگونه که می‌دانید با توجه به سیاست‌های اقتصادی در برخی از کشورها همانند چین مبنی بر استفاده از آهن‌قراضه در صنعت ساختمان‌سازی قیمت گندله به طرز عجیبی کاهش پیدا کرد و در مقاطعی قیمت گندله به ازاء هر تن ۲۵۰ دلار بود.

در همین راستا گهرزمین نیز همچون سایر رقبای خود صادرات گندله را متوقف کرد. پس از آغاز جنگ روسیه‌واوکراین و کاهش نسبی قیمت به ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار باز هم به دلیل عدم‌برنامه و عدم‌اطلاع از سیاست‌های اقتصادی کشور مبداء با این قیمت نیز تولیدکنندگان اقدام به صادرات نکردند؛ در حالی که به گفته مدیرعامل گهرزمین اگر سال گذشته گندله تولیدی این شرکت صادر می‌شد؛ به ازاء هر تن ۲۵۰ دلار ارزآوری صورت می‌گرفت اما به دلیل تبعیت از سایر تولیدکنندگان این محصول گهرزمین هم از صادرات صرفنظر کرد.

بر اساس گزارشات موجود در حال حاضر قیمت گندله به ۱۱۰ دلار در هر تن کاهش پیدا کرده است که این میزان کاهش قیمت به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول آسیب‌های زیادی وارد کرده است.

به همین دلیل لازم است متولیان امر و دولتمردان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا علاوه بر جلوگیری از دست رفتن فرصت‌ها؛ سیاستگذاری و تدوین استراتژی‌های لازم برای صادرات‌وواردات نیز به گونه‌ای اتخاذ شود تا مسیر توسعه و رونق اقتصاد کشور هموارتر از همیشه پر توان ادامه یابد.

تعدد مراکز تصمیم‌گیری و افزایش بیش از حد نیروهای‌دولتی نیز یکی دیگر از دغدغه‌های شرکت گهرزمین است که البته به گفته مدیرعامل این شرکت این مشکل مربوط به این دولت و آن دولت نیست. گفته می‌شود مثلا برای یک کار کوچک که همه مسئولان دولتی، مسئولان قضایی و ستاد رفع موانع اقتصادی با آن مؤافقت کرده‌اند؛ سایر مراکز تصمیم‌گیری با آن مخالفت می‌کنند.

موضوع محیط زیست و مخالفت این سازمان برای واگذاری زمین نیز یکی دیگر از دغدغه‌ها و مشکلات موجود در این منطقه به شمار می‌رود؛ به طوری که در حال حاضر این شرکت برای تخلیه و انباشت باطله‌های خود زمین موردنیاز را در اختیار ندارد.

امید است با افتتاح این طرح‌ها و به ثمر نشستن آنها شهرستان بردسیر که در ۶۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و دارای مناطقی بسیار محروم‌تر از سایر نقاط استان کرمان است؛ بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در راستای محرومیت‌زدایی این مناطق حرکت شود و در ادامه با پیگیری و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال که اولویت اصلی متولیان امر و دولتمردان است؛ دغدغه اشتغال شهرستان به حداقل برسد.

به طور قطع اجرای این طرح‌ها افزایش رفاه، بهبود توسعه اقتصادی و رفع محرومیت از شهرستان بردسیر و حوزه استان کرمان را به همراه خواهد داشت؛ ضمن‌اینکه اشتغالزایی در منطقه باعث فعال شدن نیروی‌انسانی بومی این مناطق نیز خواهد شد.

نکته پایانی اینکه به نظر می‌رسد برای تحقق اهداف توسعه‌ای اقتصادی کشور لازم است در عمل هزینه فعالیت‌های تولیدی‌واقتصادی برای همه تولیدکنندگان‌وصادرکنندگان کشور کاهش یابد. از سوی دیگر فعالیت‌های اقتصادی کاملا پیش‌بینی‌پذیر شود، صدور مجوزها تسهیل و اعمال‌نظر سلیقه‌ای مدیران و دستگاه‌ها نیز کاهش یابد. از همه مهمتر اینکه برای فعالیت‌های اقتصادی نیاز است که تمام بخش‌های از جمله دستگاه‌های اجرایی یا نهادهای استانی و شهرستانی همگی در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند.