28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 13 آذر 1401 ساعت 17:52

تخلف زدایی از بورس را با جدیت پیگیری می کنیم

نوشته شده توسط 

رئیس سازمان بورس در نشست خبری صبح سه شنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۱ با اصحاب رسانه ضمن تشریح اقدامات و برنامه های این سازمان، بر اصلاح مقررات نظارتی و تخلف زدایی از بورس تاکید کرد.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان بورس، مجید عشقی در این نشست خبری با بیان این که فعالان بازار سرمایه در دو سال اخیر، ایام سختی را تجربه کردند، اظهارکرد: طی این مدت نقش رسانه ها در پیگیری مطالبات سهامداران، ارتقاء، شفافیت و اتفاقاتی در شرکت ها می افتد مثبت و سازنده بوده و امیدواریم از این به بعد نیز رسانه ها با پیگیری مطالبات بازار سرمایه نقش خود در این بازار به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: اقدامات ما از مهرماه سال قبل در سه محور حمایت از حقوق سرمایه گذاران به صورت بلند مدت، افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و ارتقاء، اثربخشی، کارایی و هوشمندسازی ابزارهای نظارتی آغاز شد. سال گذشته پیگیری هایی در مورد درنظر گرفتن اولویت های بازار سرمایه در بحث بودجه داشتیم که به تصویب بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس در دولت منجر شد. با این اقدام برخی دغدغه های بودجه ای بازار سرمایه مثل نرخ خوراک و سوخت صنایع برطرف شد و بازار در آن دوره آرامش نسبی را تجربه کرد.


عشقی بیان کرد: سود سهام عدالت حدود ۴۵ میلیون نفر هم بحث دیگری بود که سال گذشته به صورت یکجا در اسفندماه پرداخت شد. پرداخت الکترونیکی سود، یکی دیگر از اقداماتی بود که مدتها در بازار سرمایه دنبال می شد و اشخاص حقیقی در این بخش مشکل داشتند. با پیگیری هایی که انجام دادیم این مساله نیز تا حد زیادی حل شد و به صورت قانون درآمد و از ابتدای سال پرداخت سود به صورت الکترونیکی در حال انجام است. در کنار این، سودهای رسوبی در حساب شرکت ها هم با اطلاعاتی که در سامانه سجام درج شد، به سهامداران پرداخت شد و این مطالبه گری را از رسانه ها داریم که تداوم پرداخت سودهای رسوبی را پیگیری کنند. همچنین منابع صندوق توسعه بازار را تقویت کردیم و الزامات و مقررات شفافیت اطلاعات را اصلاح نمودیم.
عشقی با اشاره به افزایش عمق دسترسی کاربران آنلاین بورس به اطلاعات معاملات افزود: با اصلاحاتی که انجام دادیم اطلاعات به صورت متقارن اکنون در اختیار و دسترس معامله گران قرار گرفته است. وی با تاکید بر رشد و گسترش بازار سرمایه بیان کرد: پیش نویس سند راهبردی آموزش تنظیم شده و این اقدام در راستای افزایش سواد عمومی فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران است اما ولی با توجه به وسعت پیدا کردن بازار و کاربراین ۶۰ میلیونی ، این برنامه نیازمند حمایت سایر ارگان ها و نهادها و رسانه ها است.


 رئیس بورس با اشاره به اقدامات انجام شده برای اصلاح قوانین بازار سرمایه افزود: جلسات متعدد با مجلس و دولت در این باره داشتیم و طرحی نیز در این زمینه آماده شده که در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است. تدوین لایحه تضاد منافع هم یکی دیگر از برنامه های ما است که جا دارد که این موضوع به صورت قانون درآید و اگر این اتفاق نیفتاد هم ما پیگیر این موضوع به صورت مصوبه دولت هستیم.
وی با بیان این که مقررات تخلفات در بازار سرمایه بسیار پراکنده است، اظهار کرد: تلاش می کنیم این مقررات را اصلاح و متمرکز کنیم و به این وسیله تخلف زدایی کنیم و جلوی تخلف را به صورت سیستمی بگیریم که در این زمینه دستورالعمل جدیدی در حال تدوین است. یکی از مشکلات جدی ما در بازار سرمایه عدم رعایت دستوراالعمل حاکمیت شرکتی است که این دستورالعمل نیز تدوین و اصلاح شده و ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته ایم و آن را با جدیت پیگیری می کنیم. علاوه براین دستورالعمل پذیرش شرکت های استارتاپی در بورس را اصلاح و اجرایی کردیم که منجر به پذیرش شرکت تپسی در بورس شد. امیدواریم در آینده این دستورالعمل را به گونه ای اصلاح کنیم که شرایط آن آسان تر شود تا حضور شرکت های حوزه دیجیتال در بورس پررنگ تر باشد.
رئیس سازمان بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: طبق وعده‌ای که داده شده بود عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گرفت. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود.
عشقی با اشاره به افزایش دامنه نوسان عنوان کرد: این اتفاق در طول یک سال گذشته رخ داد. سازمان بورس بر اساس گزارش شرکت بورس و فرابورس مجدد در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، اما به طور کلی افزایش دامنه نوسان نشان داد نقدشوندگی در بازار افزایش یافته است و در این مدت صف فروش کم‌تری داشتیم. ممکن است در ادامه کار تغییر حجم مبنا یا طبقه بندی بازارها مد نظر قرار بگیرد.

به گفته رئیس سازمان بورس، انتشار گسترده بیمه سهام برای صندوق‌های درآمد ثابت نیز یکی از ریسک‌های بازار بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت و سهام خود را با سود ۲۰ درصد برای یک سال از طریق صندوق تثبیت، بیمه کردند.
وی همچنین گفت: بحث نظارت بر بازار و نظارت بر نهادهای مالی از مهم‌ترین وظایف سازمان بورس است که در یک سال اخیر در حال حرکت به سمت نظارت هوشمند هستیم.