01 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: آذر 1401

در شرایطی که وجود برخی محدودیت‌های مصرف در حوزه انرژی عرصه را بر واحدهای تولیدی فولاد کشور تنگ کرده است؛ مدیران و کارکنان فولاد مبارکه با انسجام و همدلی هر چه بیشتر توانستند طی 9 ماهه سال 1401 با عملکرد خوب خود در تولید انواع محصولات قابل فروش؛ رشد 10 درصدی درآمد فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت برسانند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ؛ مهدی کویتی معاون اقتصادی‌ومالی شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان مطلب فوق درآمد حاصل از فروش این شرکت در آذر ماه را بیش از 12 هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: در مجموع طی 9 ماهه سالجاری درآمد فروش شرکت فولاد مبارکه با رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 115 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی در ادامه از رشد فزاینده صادرات در آذر ماه سالجاری خبر داد و گفت: در حوزه صادرات با عنایت به اینکه مدیریت شرکت همواره بر اولویت تامین بازار داخل تاکید داشته؛ از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه 359 هزار تن محصولات شرکت به بازارهای خارجی عرضه شده است، اما در شرایط فعلی که کشور بیش از هر زمان دیگر به ارزآوری نیاز داشته؛ این شرکت همگام با سیاست‌‌ها و استراتژی‌‌های اقتصادی کشور به تنهایی در آذر ماه سالجاری توانست با فروش 149 هزار تن محصول در بازارهای جهانی میزان صادرات شرکت را به 508 هزار تن افزایش دهد.


رشد 18 درصدی تولید محصولات فولادی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقدار تولید شرکت فولاد مبارکه طی 9 ماهه سال 1401 اشاره و اظهار کرد: علیرغم اینکه تمامی خطوط تولید شرکت در فصول تابستان و ماه‌‌های آغازین فصل سرد سال با محدودیت‌‌های حامل‌‌های انرژی مواجه بوده‌اند؛ خوشبختانه با برنامه‌‌ریزی صحیح و زمانبندی مناسب برای انجام فعالیت‌‌های تعمیراتی و با همت کارکنان شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا به رکوردهای خوبی دست یافتیم؛ به نحوی که مقدار تولید محصولات آماده برای فروش این شرکت در بازه زمانی یاد شده به 6 میلیون و 246 هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 1400 با رشد 18 درصدی مواجه شده است.
وی اظهار امیدواری کرد: در شرایطی که تولید برای کشور نقطه قوت و امیدآفرین است؛ بتوانیم در سایه الطاف الهی و با انسجام و همت حداکثری مدیران و کارکنان؛ برای سهامداران و ذینفعان شرکت منشأ اثر باشیم.

منتشرشده در معدن

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌ ‌زیست کشور در جریان بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه و رصد عملکرد زیست‌‌محیطی و فرآیند پایش آنلاین این شرکت گفت: از مدیران و کارکنان فولاد مبارکه که به ‌‌طور همزمان دست در دست هم به تولید محصولات فولادی و بهبود کیفیت محیط ‌‌زیست توجه دارند؛ تشکر و قدردانی می‌‌کنم.

به گزارش بورس‌و‌بانک؛ هلنا کعبی با بیان اینکه به ‌‌طور قطع انجام فرآیندهای تولید و کنترل آلودگی‌‌های زیست‌‌محیطی می‌‌تواند نقش بسزایی در بهبود فرآیندهای زیست‌‌محیطی کل کشور داشته باشد، گفت: با توجه به آلودگی هوا که در کل کشور شاهد آن هستیم؛ چنین اقداماتی می‌‌تواند در حفظ سلامت کل جامعه مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: امروز با هدف بررسی انجام فرآیندهای پایش کنترل زیست‌‌محیطی از فولاد مبارکه بازدید کردیم. از آنجا که موضوع کنترل آلودگی‌‌ها به ‌‌ویژه در شهر کلانشهر اصفهان مورد تأکید قرار گرفته است؛ به این شرکت آمدیم تا از نزدیک فعالیت‌‌های فولاد مبارکه در این زمینه را مشاهده و رصد کنیم.

کعبی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تضمین سلامت جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: پیش از حضور در فولاد مبارکه به‌ ‌گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی کرده بودیم که وضعیت خروجی‌‌های واحدهای تولیدی این شرکت به‌‌ خصوص واحد فولادسازی را مورد بررسی و پایش آنلاین قرار دهیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌ ‌زیست تصریح کرد: خوشبختانه از نظر پایش در واحدهای فولاد مبارکه در حد استانداردهای روز دنیا تجهیزات موردنیاز نصب شده؛ این در حالی است که پایش و خوداظهاری‌‌های فصلی به ‌‌طور دقیق در همه خطوط و تجهیزات انجام می‌‌شود.

همه کارکنان فولاد مبارکه تأثیر بسزایی در پایش و کنترل آلاینده‌‌های زیست‌‌محیطی محل کار خود دارند

وی در ادامه افزود: یکی از کارآمدترین و جالب‌‌ترین اقدامات صورت‌ ‌گرفته از نظر ما این بود که برای هر بخش فولاد مبارکه یک کارنامه زیست‌‌محیطی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است و فرآیند پایش در تک‌‌تک این واحدها به‌ ‌گونه‌‌ای پیش‌‌بینی شده که بر اساس اقدامات و فعالیت‌‌هایی که در حوزه مدیریت آلودگی‌‌های زیست‌‌محیطی انجام می‌‌گیرد؛ امتیازاتی در نظر گرفته شده و همه کارکنان با مشارکت در این فرآیند، کارنامه عملکرد زیست‌‌محیطی واحد خود را دائماً ثبت می‌‌کنند. نکته مهم اینکه همه کارکنان تأثیر بسزایی در پایش و کنترل آلاینده‌‌های زیست‌‌محیطی محل کار خود دارند و در طول فرآیند تولید این رویکرد که به فرهنگ تبدیل شده است؛ به اقدامات هر چه ‌‌بهتر و بیشتر کارکنان در این زمینه کمک شایان‌‌توجهی می‌‌کند.

اقدامات فولاد مبارکه الگوی بسیار مناسبی برای سایر سازمان‌‌های کشور است

کعبی تأکید کرد: اقدامات فولاد مبارکه می‌‌تواند برای سایر سازمان‌‌های کشور الگوی بسیار مناسبی باشد. اینکه کارکنان فولاد مبارکه در هر شرایط شغلی خود را به این فرآیند علاقه‌‌مند و متعهد می‌‌دانند؛ در جای خود بسیار حائزاهمیت است و جای قدردانی دارد.

وی گفت: اگر بتوانیم دستاوردهای فولاد مبارکه در راستای پایش‌‌های هر چه بهتر فرآیندهای زیست‌‌محیطی جریان تولید که با همکاری همه کارکنان در حال انجام است را در قالب یک برنامه آموزشی دقیق به سایر سازمان‌‌های کشور آموزش و انتقال دهیم؛ بسیار ارزشمند است.

وی استفاده از پیشرفته‌‌ترین تکنولوژی‌‌های روز دنیا برای کنترل آلایندگی‌‌های محیط ‌‌زیست کارخانه‌‌های کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: از آنجا که امسال سال دانش‌‌بنیان‌هاست؛ هدف این سازمان این است که در حد توان از تجهیزات ساخت داخل در حوزه پایش استفاده کند. این در حالی است که در این بازدید بر استفاده از تجارب فولاد مبارکه و به ‌‌کارگیری آنها در سایر صنایع کشور تأکید و مقرر شد در کارگروه‌‌های مجزایی به این امر پرداخته شود که سایر سازمان‌‌ها بتوانند از این تجارب در راستای بهبود فرآیندهای زیست‌‌محیطی خود استفاده کنند.

استفاده از آزمایشگاه‌‌های مرجع فولاد مبارکه برای سایر سازمان‌‌ها

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور گفت: تلاش خواهیم کرد از آزمایشگاه‌‌های مرجعی که در فولاد مبارکه وجود دارد؛ برای سایر سازمان‌‌ها نیز استفاده کنیم.

نسبتِ استفاده از منابع بر تن تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه قابل‌‌قبول است

وی در ادامه افزود: فولاد مبارکه برای ارتقاء فرآیندهای زیست‌‌محیطی خود سرمایه‌‌گذاری‌‌های قابل‌‌توجهی انجام داده است و به ‌‌طور قطع داده‌‌های ثبت ‌‌شده در این شرکت نشان می‌‌دهد که میزان مصرف انرژی و منابع دیگر در فولاد مبارکه در مقایسه با سایر واحدهای فولادی کشور و حتی تعداد زیادی از واحدهای مشابه بین‌‌المللی بسیار خوب است و می‌‌توان گفت نسبت استفاده از منابع بر تن تولید فولاد در این شرکت قابل‌‌قبول است.

کعبی خاطرنشان کرد: اگر انجمن آهن‌وفولاد کشور به این سمت سوق یابد که از ایده‌‌ها و اتفاقاتی که در فولاد مبارکه رخ داده استفاده کند و این تجارب را به سایر سازمان‌‌ها هدایت کند؛ بدون شک گام مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

با به‌ ‌کارگیری تجارب و الگوهای فولاد مبارکه می‌‌توان در سایر واحدهای مشابه کشور شاهد آثار مثبتی بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود امکان رصد لحظه‌‌ای خروجی‌‌های خطوط تولید فولاد مبارکه را ارزشمند دانست و گفت: اگر امروز از کارخانه‌‌های فولادسازی به‌ ‌عنوان واحدهای آلاینده نام برده می‌‌شود؛ با به‌‌ کارگیری تجارب و الگوهای فولاد مبارکه می‌‌توان در سایر واحدهای مشابه کشور شاهد آثار بسیار مثبتی بود که خوشبختانه فولاد مبارکه برای این همکاری اعلام آمادگی کرده است

منتشرشده در معدن

دکتر کیارش مهرانی ، معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از احتمال عرضه سهام شرکت پروژه معدنی جانجا در بازار سرمایه و به مردم منطقه سیستان و بلوچستان با رویکرد توسعه منطقه ای خبر داد و اظهار کرد: شرکت معادن جانجا به عنوان شرکت سهامی عام پروژه در بازار فرابورس عرضه می‌شود و در کنار آن سهام شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت هلدینگ پروژه که در آن دارایی‌های زیاد و متنوعی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مجموعه موجود است، می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی ومعادن ؛وی افزود: باتوجه به زیرساختی که برای پروژه های شرکت در سنوات پیشین ایجاد شده ، بخش عمده ای از سهام( شرکت بین‌­المللی مهندسی ایران) ایریتک به شرکت معادن و فلزات منتقل شده است و عمده پروژه‌های ما به صورت ای‌پی‌سی قرار است توسط این شرکت انجام شود، این موضوع، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه شرکت معاون و فلزات‌ به عنوان هلدینگ معدنی فلزی به‌خصوص در حوزه‌های استراتژیک ایجاد می‌کند.

دکتر مهرانی در خصوص برخی از طرح های توسعه شرکت گفت: طرح فروسیلیس و منگنز قرار است به عنوان یک حوزه جدید در زنجیره ارزش راه‌اندازی شود. طرحی را در رابطه با فولادهای استیل کرد در دستور کار داریم که معمولا در صنعت تایر و برای شرکت‌های معدنی در مجموعه‌هایی که تولید نوار نقاله برای صنایع فولادی و فلزی می‌کنند، استفاده می شود که با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی پیش‌ بینی این است که طی ۱۸ ماه آینده این طرح بتواند با پیشرفت خوبی مواجه شود.

سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بورس

معاون مالی و اقتصادی “ومعادن ” گفت: باتوجه به اینکه پروژه‌های بزرگی در سهام شرکت معادن و فلزات تعریف شده و ظرفیت رشد و توسعه بالایی را متصور هستیم ، ساختار پویا و انعطاف‌پذیری در شرکت‌های سهامی عام پروژه در دستور کار دارد و حداقل برآورد ما این است که سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیازهای مالی شرکت از طریق بازار سرمایه و سهامداران تامین شود.

هم افزایی “فولاد” و ” ومعادن” برای رشد

به گفته وی، از سویی مالکیت فولاد مبارکه در مجموعه سهام شرکت و کنترل بر این مجموعه و هم‌افزایی بین معادن و فلزات و شرکت فولاد مبارکه در زنجیره تامین و زنجیره ارزش، می‌تواند امید سهامداران را به داشتن شرکت بزرگ، پویا و پر پتانسیل برای رشد و ارزش‌آفرینی داشته باشد.

چراغ سبز بازار های جهانی برای رشد کامودیتی‌ها برای سال آینده

وی در پاسخ به اینکه با توجه به اخبار منتشر شده از اقتصاد جهان، (تصیمات فدرال زرو و ….) چشم انداز قیمت جهانی فلزات اساسی را چگونه می بینید، گفت: پیش بینی ها معمولا یک دوره میان‌مدت حداقل ۳ ماه پیش رو و سال آینده را در بر می‌گیرد، فدرال‌رزرو تصمیمات متناوبی را که برای افزایش نرخ بهره در جهت کنترل و کاهش تورم در ماه‌های گذشته اتخاذ کرده و دیدیم که نرخ بهره به سطح ۴.۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که فدرال رزرو در مهار تورم توانسته‌ که تا حدودی موفق عمل کند . طبق بسیاری از تحلیل‌ها فدرال رزرو تقریبا به پایان محدوده افزایش نرخ بهره می‌رسد، چرا که تحلیلگران اقتصاد جهانی تصورشان این است باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد ملی کشور ایالات متحده ناشی از بخش خدمات است، در حوزه‌های مختلف توانایی دادن ۶ درصد بهره را به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران ندارد و پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش نرخ در همین سطح ۴.۵ تا ۵ درصد بماند.

وی افزود: باتوجه به برخی پیش‌بینی‌ها در مورد رکود در بازارهای جهانی ، انتظار نداریم که قیمت‌های جهانی به ویژه در سنگ آهن و فولاد و اساسا کامودیتی‌ها در سال جاری رشد مناسبی را داشته باشد و پیش‌بینی‌ها برای رشد در سال آینده و سال ۲۰۲۴ تقریبا بیشتر است.

چشمک افزایش نرخ دلار و سیگنال خرید آن برای رشد بازار

معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: در کوتاه مدت تا ۳ ماه آینده رشد شارپی را برای قیمت فلزی‌ها پیش بینی نمی‌کنیم و عامل محرکی که باعث می‌شود، تقاضای بازار از بالقوه به بالفعل تبدیل شود، نرخ ارز است و باتوجه به اینکه همواره افزایش نرخ ارز موجب رشد بازار سرمایه شده، پیش بینی ما این است که ۳ ماهه پایان سال برعکس ۹ ماه گذشته که این رکود شدیدی را در بازار حاکم داشته‌ایم با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و احتمالا افزایش سود شرکت‌ها در یک دامنه مورد انتظار مواجه شویم که می‌تواند سیگنال مهمی برای خریداران سهام باشد.

طرح های فولادی ” ومعادن” کدامند؟

دکتر مهرانی گفت: در رابطه با ارزش پرتفوی غیر بورسی معادن همانطوری که استحضار دارید، بخش غیر بورسی پرتفوی معادن در سهام شرکت تجلی و پروژه‌های مجموعه معادن و فلزات است که برای توسعه کار پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین طرح توسعه فولاد کردستان با ۱.۶ میلیون آهن اسفنجی و ۱ میلیون فولاد در دستور کار است که چشم‌انداز مناسبی را برای بلند مدت این سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته وی، ۲ طرح دیگر آهن اسفنجی را در استانهای اردبیل و استان فارس با عنوان شرکت‌های آرتا اردبیل و فولاد اقلید شامل طرح‌های توسعه ۱ میلیون تنی است. یک طرح ۱ میلیون تنی گندله در فولادصبا‌امید غرب زیرمجموعه صبانور در برنامه است که از طرح‌های آن شرکت محسوب می‌شود.

به زودی با تولید کاتالیست سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص می‌دهیم

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: مجموعه ومعادن در کاتالیست سرمایه‌گذاری داشته است، و پیش‌بینی ما این است که کاتالیست ایرانیان باتوجه به اینکه دوره سرمایه‌گذاری آن تقریبا به پایان رسیده و باید طی ۱-۲ سال آینده سهم عمده‌ای از بازار را بگیرد، بخشی از ارزش افزوده آن را در سال‌های آینده در پرتفو غیر بورسی‌ شرکت مشاهده کنیم.

همه نیروگاه های ” ومعادن” در راه است

وی افزود: نیروگاه شرکت پویا انرژی که ۱۰۰ درصد آن متعلق به مجموعه ومعادن است، دارای طرح‌های متنوعی در حوزه برق و انرژی بوده که مجموعه انرژی خورشیدی آن راه اندازی شده و انشاالله تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه نیروگاه سمنان تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری می‌رسد و ارزش سرمایه گذاری در این طرح به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

سهم با NAV بیش از ۹۰۰ تومان است

این مقام مسئول در “ومعادن” گفت: در رابطه با ان‌ای‌وی شرکت اگر طور سنتی بخواهیم ان‌ای‌وی‌ را محاسبه کنیم، حدودا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خالص ارزش دارایی‌های‌ شرکت است که باتوجه به اینکه بهای تمام شده شرکت‌های غیر بورسی ارزش‌گذاری نشده ، پیش بینی ما این است که با طرح‌هایی که در چادرملو، گل‌گهر، گوهر زمین، مجموعه فولاد سرمد در اختیار داریم ،قیمت ارزش منصفانه دارایی‌های مجموعه معادن و فلزات با احتساب بلوک‌های مدیریتی خود حدودا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و تقریبا بیش از ۹۰۰ تومان به ازای هر سهم است که باتوجه به اینکه در بلند مدت پیش‌بینی خوبی از چشم انداز سودآوری شرکت‌ها خواهیم داشت،و با راه اندازی حدود ۷ میلیون تن سنگ آهن،۳.۵ میلیون کنسانتره ، ۱.۵ میلیون تن گندله و حدود۱ میلیون تن فولاد و یک میلیون تن ورق در زیر مجموعه ، آینده خیلی خوبی را برای مجموعه معادن و فلزات متصور هستیم.
وی افزود: در حوزه منابع مالی برنامه داریم که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان یا تقریبا ۳۰۰ میلیون یورو تامین منابع کنیم و در یک دوره ۴ ساله‌ ۱.۲ میلیارد دلار از پروژه‌ ها را ساماندهی نمائیم.

به زودی رشد قیمت سهام آغاز می‌شود

وی گفت: در مجموعه کنسرسیومی برای معادن مس جابجا تشکیل داده‌ایم و رهبری این کنسرسیوم با معادن و فلزات است، کارهای خیلی خوبی را در حوزه اکتشافی و حفاری انجام می‌دهیم و اخیرا تعدادی دستگاه حفاری که وارد کشور شده و قرار است در مجموعه جانجا از آن استفاده شود، امید ما این است که اکتشافات خوبی به ارمغان بیاوریم و این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هیجانات اخیر سهام را کنترل کنیم، پیش بینی ما این است که با جهشی که در ارزش سهام‌ شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، ملی‌مس و سهام‌های غیر مدیریتی ما به وجود می‌آید به ان‌ای‌وی شرکت افزوده خواهد شد .

سهم ارزنده است، بیشتر حقوقی ها برای سرمایه‌گذارانی بلند مدت و بدون ریسک خریدار اند

دکتر مهرانی در پایان خاطر نشان کرد: سهامداران متقاضی سهام معادن و فلزات عمدتا به دنبال بلوک‌های مدیریتی بالا هستند، بنابراین در حال حاضر حضور سهامداران حقوقی را در سهم پررنگ‌تر می‌بینیم، چراکه سهامداران حقوقی بزرگ باتوجه به پایین بودن سطح ریسک مالی این شرکت ترجیح می‌دهند در حوزه‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن بازده خوبی را هم به ارمغان بیاورند.

منتشرشده در معدن
مجموعه فولاد اقلید پارس با فاصله یکسان از چهار مرکز استان شامل شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج هم در تامین مواد اولیه خود و هم در تامین مواد اولیه صنایع بالادستی نقش موثرتری خواهد داشت و علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در زنجیره فولاد به خاطر دسترسی به سیستم حمل‌ونقل ریلی مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.
 

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی ومعادن ؛ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال اجرای هفت پروژه در قالب پروژه‌های پیشرانان پیشرفت ایران است، پروژه‌هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایر پروژه‌های در دست اجرای این هلدینگ برخوردار هستند و قرار است با بهره‌برداری از آنها هزاران فرصت شغلی ایجاد شود. یکی از این پروژه‌ها که در استان فارس در حال اجرا است، پروژه فولاد اقلید پارس است.

شرکت فولاد اقلید پارس در ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ با هدف احداث یک واحد احیای مستقیم (تولید آهن اسفنجی) در شهرستان اقلید استان فارس در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو و بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به ترتیب با ۵۱، ۳۰ و ۱۹ درصد سهامداران شرکت فولاد اقلید پارس هستند.

سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی؛ بهره برداری تا ۱۴۰۴

در ۲۸ خرداد ماه امسال قرارداد احداث واحد احیای مستقیم شرکت فولاد اقلید پارس امضا شد. براساس این قرارداد شرکت ایریتک که هم سهامدار شرکت فولاد اقلید پارس است و هم پیمانکاری احداث واحد احیای مستقیم آن را عهده دارد، متعهد به احداث یک واحد ۱.۱ میلیون تنی احیای مستقیم در اقلید شد.

زمان‌بندی اجرای پروژه فولاد اقلید پارس ۳۶ ماهه تعیین شده که شامل ۳۳ ماه احداث و ۳ ماه راه‌اندازی است. با این حال مدیرعامل وقت ایریتک گفت که در صورت مهیا شدن شرایط لازم، امکان رسیدن ظرفیت تولید این واحد به ۱.۲ میلیون تن و کاهش مدت زمان اجرای این پروژه به ۳۰ ماه نیز وجود دارد. با این حساب پروژه فولاد اقلید پارس قرار است تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

از سوی دیگر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه (سنگ آهن) در پروژه فولاد اقلید پارس حضور دارد و سهامدار این پروژه محسوب می‌شود.
میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای اجرای پروژه فولاد اقلید پارس حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که قرار است بخشی از آن از طریق تسهیلات بین‌المللی و بخشی دیگر از طریق سهامداران شرکت تامین شود.

 

تضمین تامین آب

در همین حال تمهیداتی نیز برای تامین آب موردنیاز این پروژه پس از بهره‌برداری اندیشیده شده است. در این راستا تفاهم‌نامه خرید پساب بین شرکت فولاد اقلید پارس و آبفای استان فارس امضا شده است. براساس این تفاهم‌نامه، آبفای شهرستان ۶۰ لیتر بر ثانیه از ۱۴۰ لیتر بر ثانیه خروجی پساب خود را به فولاد اقلید پارس می‌فروشد.

مهر ماه امسال نیز رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان اقلید اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد از منازل مسکونی در این شهرستان به شبکه فاضلاب شهری متصل هستند و با این ‌وجود امکان اختصاص یک انشعاب ۷۰ لیتر بر ثانیه از فاضلاب شهری برای شرکت فولاد اقلید پارس وجود دارد.

در همین حال قرار است شرکت فولاد اقلید پارس در تصفیه‌خانه اقلید ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند تا آب به صورت تصفیه شده به سمت کارخانه ارسال شود. همچنین از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال آب خلیج فارس که در فاز سوم آن، آب خلیج فارس به سمت شیراز و اصفهان خواهد آمد، این آب به سمت اقلید نیز خواهد آمد تا مورد استفاده کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس قرار بگیرد.

موقعیت استراتژیک احداث کارخانه

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس گفت: این مجموعه فولادی با فاصله یکسان از چهار مرکز استان شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج هم در تامین مواد اولیه خود و هم در تامین مواد اولیه صنایع بالادستی نقش موثرتری خواهد داشت و علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید در زنجیره فولاد به خاطر دسترسی به سیستم حمل‌ونقل ریلی، مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

رضا شریفی، مدیرعامل فولاد اقلید با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی به خاطر ظرفیت‌ بالا و هزینه‌های کمتر، مناسب‌ترین روش برای جابه‌جایی مواد و محصولات معدنی در کشور محسوب می‌شود، افزود: از آنجا که پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید دسترسی آسانی به خط راه‌آهن یزد ـ شیراز و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دارد، به ‌راحتی می‌تواند مواد اولیه خود را از چهار مرکز استانی که فاصله یکسانی از آ‌نها دارد تهیه و همچنین مواد اولیه صنایع بالادستی خود را نیز با قیمت پایین‌تری تامین کند.

وی گفت: شهرستان اقلید با چهار مرکز استان، شیراز، یزد، اصفهان و یاسوج فاصله یکسانی دارد که به این خاطر می‌تواند از صنایع پایین‌دست زنجیره فولاد با قیمت پایین‌تری گندله خود را تامین و به صنایع بالادست خود، آهن اسفنجی مقرون‌به‌صرفه تری را بفروشد.

وی همچنین به مساله هدررفت مواد در فرآیند حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: بطور میانگین حدود ۵ تا ۷ درصد از مواد معدنی که با زحمت و هزینه‌های فراوان، استخراج، فرآوری و تهیه‌ شده‌اند، به دلیل مکانیزه نبودن سیستم‌ حمل و انبار در فرایند جابه‌جایی از دست می‌رود که این عدد در کنار هزینه‌های سوخت، ترابری و جاده، حاشیه سود و قدرت رقابت را کاهش و علاوه بر آن مخاطرات زیست‌محیطی را نیز افزایش می‌دهد. با توجه به این موارد می‌توان گفت پروژه آهن اسفنجی اقلید علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و پایین آوردن قیمت تمام ‌شده در زنجیره فولاد کشور، مخاطرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس تاکید کرد: فولاد اقلید به اهمیت مسائل زیست ‌‌محیطی با رویکرد آینده‌‌پژوهی در تولید و تجارت فولاد اهتمام جدی دارد که می‌تواند فرآیندهای تولید و توسعه این واحد فولادی را از مسیر تولید فولاد سبز به همراه داشته باشد.

منتشرشده در معدن

٦٨ طرح ملی به ارزش بیش از ٧٢ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزی و ریالی بانک صادرات ایران در کشور در حال اجرا است.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، سید ضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران با اعلام این خبر، گفت: ٦٨ طرح مهم ملی به ارزش حدود ٦٠ هزار میلیارد تومان با مشارکت و نظارت بانک صادرات ایران از طریق تسهیلات ریالی و بالغ بر ١٢ هزار میلیارد تومان معادل ریالی تسهیلات ارزی به صورت فاینانس چین و منابع یورویی و دلاری از محل صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی در کشور در حال اجرا است.
ایمانی با اشاره به عملکرد بانک از ابتدای سال ١٤٠١ در حوزه‌های اعتباری گفت: طرح‌های مورد حمایت بانک صادرات ایران عمدتاً در بخش‌ نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، صنایع مادر همچون؛ صنایع آلومینیوم، سرمایه‌گذاری‌های عظیم نفت، گاز، انرژی، صنایع پایین دستی و پتروشیمی، صنعت گردشگری، بیمارستانی، توسعه حمل و نقل ریلی، بنادر و دریانوردی، طرح‌های ماده ٥٦ در حوزه راه و شهرسازی، وزارت نیرو و سایر بخش‌ها متمرکز است.
وی افزود: توجه ویژه بانک صادرات ایران به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنایع مادر تخصصی و پایین‌دستی از جمله اولویت‌های بانک است و پرداخت تسهیلات ماده ٥٦ برای کمک به توسعه زیرساخت‌های آب، راه‌سازی، سدسازی و تسهیلات حمایتی در دستور کار بانک قرار دارد.
ایمانی ادامه داد: تمرکز بانک صادرات ایران بر افزایش رونق تولید در کشور با رویکرد تولید باکیفیت برای حفظ منافع عمومی، ایجاد رضایت‌مندی و افزایش قدرت رقابت تولیدات ملی در بازارهای جهانی مدنظر است.
مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین با اشاره به محدودیت منابع در نظام بانکی، استفاده از ابزارهای متنوع مالی و بانکی برای تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی را خاطرنشان کرد و از پرداخت ٢٠٧ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی خبر داد.
وی افزود: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین بانک‌ها، سهم برجسته‌ای در تامین مالی زیرساخت‌های کلان اقتصادی، شکوفایی حوزه تولید، اشتغالزایی، کارآفرینی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و فراگیری خدمات مالی حمایتی به مردم اقصی نقاط کشور دارد و این ماموریت از فروردین تا آذرماه سال جاری با پرداخت بیش از ١٥٧ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب عقود مختلف و بخش‌های خدمات و بازرگانی، ساختمان، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و سایر بخش‌ها به‌علاوه حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با جدیت دنبال شده است.

منتشرشده در بازار پول

در مراسمی با حضور دکتر علی عسکری سرپرست بانک مسکن، برنامه‌ریزی و راهبری روابط عمومی بانک مسکن به «مهری حسینی» معاون این اداره کل سپرده شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مسکن ؛ مراسم معارفه «مهری حسینی» معاون اداره کل روابط عمومی بانک مسکن به‌عنوان مسوول برنامه‌ریزی و راهبری این اداره کل با حضور دکتر عسکری سرپرست بانک مسکن، جعفر آقاملایی عضو هیات مدیره، صابر عسکرپور عضو هیات مدیره و معاون امور مالی بانک مسکن و جمعی کارکنان این اداره کل برگزار شد.

در این مراسم، سرپرست بانک مسکن اطلاع‌رسانی صحیح را امری حساس و مهم عنوان کرد و گفت: روابط عمومی چه در ارتقای فرهنگ سازمانی و چه در حوزه تنویر افکار عمومی وظیفه و رسالت مهمی بر عهده دارد که این موضوع یک کار گروهی و حرفه‌ای با اشراف کامل به اقدامات و برنامه‌های بانک را می‌طلبد و با توجه به تجربه و سابقه کار خانم حسینی برنامه‌ریزی و راهبری اداره کل روابط عمومی بانک به ایشان سپرده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی در حوزه عملکرد بانک و اطلاع‌رسانی دقیق در این بخش گفت: کار روابط عمومی یک فعالیت تخصصی است که باید با تولید و ارائه محتوای علمی، حقوقی، مالی، اجرایی و ... همراه باشد و اقدامات بانک را به‌طور کامل و مناسب انعکاس دهد.

جعفر آقاملایی عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در این مراسم با بیان اینکه توان همکاران روابط عمومی بسیار بالاست اظهار کرد: کار روابط عمومی نیازمند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و اجرای مدون آن است که امیدواریم با حضور خانم حسینی در روابط عمومی و با استفاده از ظرفیت همکاران فعالیت‌های این بخش نظم و انسجام بیشتری به خود بگیرد.

صابر عسکرپور دیگر عضو هیات مدیره نیز روابط عمومی را زبان گویا و آیینه تمام نمای اقدامات بانک خواند که باید با یک کار حرفه‌ای و مجهز به دانش و تکنیک‌های روز خبری و رسانه‌ای اقدامات بانک خصوصا در حوزه طرح‌های بزرگی مانند «طرح نهضت ملی مسکن» را به‌خوبی اطلاع‌رسانی کند.

«مهری حسینی» سال‌ها سابقه تجربه و کار در حوزه روابط عمومی بانک مسکن را در کارنامه کاری خود دارد و به‌عنوان معاون اداره کل روابط عمومی مشغول به کار بوده که با حفظ سمت، مسوولیت برنامه‌ریزی و راهبری امور روابط عمومی بانک مسکن به وی سپرده شد.

خانم حسینی

 

منتشرشده در بازار پول

در حاشیه کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پروژه صدور سفته الکترونیک بانک گردشگری که مجوز صدور خود را دریافت کرده، ارائه شد.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک گردشگری؛ پروژه سفته الکترونیک این بانک که در پنل "تعیین راهبردهای آینده نگرانه نظام بانک و بیمه در مواجهه با تحول دیجیتال" کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه ارائه شد، به صورت 100 درصد آنلاین است و به زودی در اپلیکیشن Tobank ، به صورت آزمایشی عملیاتی و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
صدور سفته الکترونیک بانک گردشگری به صورت کاملا آنلاین است و 24 ساعته بدون نیاز به حضور در شعب بانک می‌توان تمام فرآیند‌های مربوط به سفته الکترونیک اعم از صدور، ضمانت، ظهرنویسی، استعلام و تسویه را به‌ صورت کاملاً آنلاین و بدون دخالت کاربر انجام داد.
خاطرنشان می گردد؛ اخیرا در آئینی با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درحضور مدیرعامل بانک گردشگری، مجوز صدور سفته الکترونیک 100 درصد آنلاین در بانک گردشگری صادر شد.
خدمت جدید بانک گردشگری یعنی سفته‌ الکترونیک باعث سهولت استفاده از این ابزار مالی می‌شود و با استفاده از آن، تمام اشکالات و نواقصی که در رابطه با بکارگیری سفته‌ کاغذی وجود داشت، مرتفع می‌شود.
مسایل فنی مربوط به پروژه صدور سفته الکترونیک از طریق شرکت هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران (TIT) و بازوی فنی پیاده سازی آن از طریق شرکت ایده‌پرداز دانش نوین آرشام انجام شده است.
متقاضیان و مشتریان می‌توانند با داشتن حساب در بانک گردشگری برای صدور سفته الکترونیک به صورت اشخاص حقیقی به حقیقی و اشخاص حقیقی به حقوقی اقدام کنند. عملیاتی شدن صدور سفته برای شرکت‌های حقوقی نیز در مرحله بعد قرار دارد.
این گزارش حاکیست: هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران در نظر دارد در حوزه سفته تحول ایجاد کند. قرار است در آینده سرویس‌های جذاب بیشتری برای صاحبان کسب و کار، افراد و بانک های کشور از سوی بانک گردشگری به مرحله اجرا درآید.

منتشرشده در بازار پول

به منظور بازدید از شعب استان های اصفهان، قم، مرکزی و چهارمحال و بختیاری و دیدار با کارکنان شاغل در منطقه، معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی با هیئت همراه به این استان ها سفر کردند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ در این دیدار که با حضور مسعود مهرداد فر معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی، محمد حسینی کنارویی مدیر امور شعب استان ها، مدیر امور اعتبارات و رئیس اداره نظارت بر اعتبارات مدیر شعب استان های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری از شعب این استان ها بازدید و با کارکنان دیدار کردند.
در ادامه سفر 3 روزه مدیران ارشد بانک به استان اصفهان، همایش بررسی عملکرد شعب منطقه با حضور روسای شعب برگزار شد و در این همایش معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی خدمت رسانی و رفع نیاز مشتریان را اولویت اصلی بانک دانست و اضافه کرد: احترام و تکریم مهم‌ترین مطالبه مشتریان است و باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود بانک برای جلب رضایت آنها استفاده و خدمات و محصولات متناسب با درخواست و نیازهای آنها را عرضه کرد.
مهردادفر مشتریان را به دو گروه دانش محور و دارایی محور تقسیم کرد و گفت: رؤسای شعب جهت بازاریابی باید شرکت هایی را انتخاب کنند که از ریسک اعتباری کم برخوردار باشند و در اولویت قرار دهند تا از ایجاد مطالبات برای بانک جلوگیری کنند.
معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی یکی از ابزارهای اصلی مدیریت ریسک اعتباری، را اعتبارسنجی مشتریان متقاضی تسهیلات بیان کرد و نرخ سود بانکی و بهاء تمام شده پول، جذب منابع ارزان قیمت را جهت تخصیص تسهیلات بسیار مهم و ارزنده خواند.
در ادامه حسینی کناروئی مدیر امور شعب استان ها ضمن تقدیر از تلاش همکاران در ارائه خدمات گسترده، سریع، همراه با تکریم مشتریان، گفت: با توجه به سیاست اعتباری و برنامه عملیاتی بانک، از پرسنل بانک انتظار داریم همانند همیشه در راستای ارتقای خدمات و جذب مشتریان تلاش کنند و شاهد تحقق بیشتر اهداف بانک در استان باشیم.
مدیر امور اعتبارات در این همایش اعطای تسهیلات را منوط به ارزیابی دقیق، تشکیل پرونده تسهیلاتی مطابق با دستورالعمل‌ها و رعایت مقررات اعتباری و شناخت کافی از مشتریان بیان کرد.
درویش ها با اشاره به اهمیت حمایت از تولید افزود: تولید یکی از بخش‌های مهمی است که باید تسهیلات به آن تخصیص یابد و همه همکاران لازم است با شناسایی مشتریان و با رعایت بهداشت اعتباری در اعطای تسهیلات به بخش تولید کشور اقدام کنند.
وی همچنین به صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبارات اسنادی، ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان، در کمترین زمان تأکید کرد.
در ادامه همایش حاجی زکی رئیس اداره نظارت بر اعتبارات، نظارت را یکی از ارکان مهم در پرداخت تسهیلات بیان کرد و بر رعایت تدوین طرح های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق تاکید کرد.
مدیر شعب استان های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری ضمن تشریح و بررسی عملکرد منطقه، از همکاران ارائه خدمات متنوع و بسترسازی جذب مشتریان را در راستای پاسخ به اعتماد مدیران بانک و چشم انداز ترسیمی خواستار شد.
علیزاده اصفهان را یکی از قطب های صنعتی کشور دانست و اعطای بسته های تسهیلاتی ویژه به صنایع بزرگ در منطقه را گامی موثر در پیشرفت اقتصاد کشور بیان کرد.
در ادامه این سفر مدیران عالی بانک از شرکت های منطقه از جمله فرش ستاره طلائی دلیجان، ذوب آلومینیوم گلپایگان، بهفلز سپاهان و هلدینگ و شرکت های ابتکار سوله دیدن کردند.
مهردادفر در این شرکت ها با تشریح تنوع ارائه خدمات در بانک ایران زمین به ویژه در زمینه صدور انواع ضمانت نامه و گشایش اعتبار اسنادی ریالی به فراهم بودن شرایط گسترش تعاملات بانکی اشاره و بر ایجاد روابط مستمر در راستای تحقق ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.
وی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد تعامل با شرکت های منطقه افزود: بانک ایران زمین همگام با صنایع و سایر فعالان عرصه تولید داخلی در زمینه بالابردن توان داخلی کشور حرکت می کند.

منتشرشده در بازار پول
قوه قضاییه نسبت به نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری هشدار داد.
به گزارش بورس و بانک و به نقل ازروابط عمومی صندوق تامین خسارت های بدنی ؛ روز چهارشنبه در پیامک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه آمده است: «در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه‌ نامه شخص ثالث، علاوه بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد. ارائه خدمات نقل و انتقال، اخذ کارت سوخت، همکاری با موسسات حمل و نقل بار و مسافر، به این قبیل وسایل نقلیه ممنوع است».

به گزارش ایرنا، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با سه اپراتور مخابراتی با هدف ارتقای آگاهی‌های عمومی و آشنایی مردم با نحوه درست استفاده از فناوری‌ها با محوریت کاهش وقوع جرم، تفاهم‌نامه همکاری دارد همچنین از سال گذشته نیز در قالب «پویش ارتقای آگاهی‌های حقوق جامعه» برای شهروندان پیامک‌های هشداری ارسال می‌شود.

منتشرشده در بیمه

عاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین همایش تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: به همت سازمان امور مالیاتی کشور و با اجرایی شدن فاز دوم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، این سامانه به ابرپروژه تراکنش و داده محور کشور تبدیل می شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی سازمان امور مالیاتی ؛ رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از سخنرانان اصلی دومین همایش تبیین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار داشت: تا قبل از اجرا و راه اندازی سامانه مودیان، سامانه شاپرک، بزرگترین پروژه تراکنش در کشور بود که به همت سازمان امور مالیاتی، اکنون و در آستانه اجرایی شدن فاز دوم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، این سامانه به ابرپروژه تراکنش و داده محور کشور تبدیل می شود.

باقری اصل با بیان اینکه با اجرای 29 ماده و 28 تبصره قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، داده های اقتصادی و مالیاتی در یک منظومه جمع آوری می شود افزود: رکن اصلی این قانون، ایجاد شفافیت اقتصادی(مالیاتی) و در گام بعدی، مشارکت مردمی است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری با سازمان امور مالیاتی کشور افزود: این قانون در حالی بعنوان یکی از مهم ترین قوانین سامانه ای کشور در حال اجراست که برای ذینفعان خودش یعنی مودیان مالیاتی، جوایزی برای مشارکت بهتر در نظر گرفته است و این نشان از هوشمندی قانونگذار و اهمیت مشارکت مردمی در اجرای بهینه این قانون دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: سامانه مودیان از چند حیث اهمیت بسیاری دارد؛ از آن جمله می توان به نوع ابزار و تامین امنیت اطلاعات، حجم تراکنش‏ها و نوع داده های جمع آوری شده، فناوری‏های جدید و به روز اشاره کرد که استفاده از این امکانات، افزایش مشارکت و تمکین مودیان را درپی خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی با این سامانه در حال بهبود و ارتقای خدمت رسانی به مودیان و کسب و کارهاست، گفت: این سامانه به حکمرانی داده در اداره امور اقتصادی کشور، هوشمند سازی، پیش بینی پذیری نظام اقتصادی و مالیات ستانی عادلانه کمک شایانی خواهد کرد.

منتشرشده در اقتصاد کلان